آشکار سازی نوری

آشکار ساز نوری یک سنسور نوری انتقالی ، نیز به عنوان یک سنسور پرتویی شناخته می شود ، در واقع یک جفت از عناصر است که یکی از آن ها منتشر کننده نور و دیگری دریافت کننده آن است . اگر یک شیء پرتوی بازتابی را قطع نماید ، سنسور تریگر می شود . اگر فرستنده نور و آشکار ساز نوری در یک فاصله کوچک مقابل یک دیگر قرار بگیرند ، ممکن است  در یک ماژول واحد ( معمولا با یک شکاف در آن قرار بگیرند . این دستگاه اغلب به عنوان یک کلید نوری به حساب می آید ( نباید با دستگاه های کلید زنی حالت جامد مورد استفاده در ارتباطات مخابراتی اشتباه گرفته شود . البته گاهی اوقات به عنوان یک فوتو اینتراپتر توصیف می شود .

یک سنسور نوری انعکاسی نیز شامل یک فرستنده و یک آشکار ساز نوری است ، اما آن ها در مجاورت هم قرار گرفته اند و در جهت مشابهی قرار دارند . هنگامی که آن ها در یک ماژول نصب می شوند ، همان طور که اغلب موارد همین طور است ، این آرایش به درستی به عنوان یک حسگر باز تابنده شناخته می شود . در هر صورت ، ترکیبی ممکن است به یکی از دو روش ایجاد شود : 

 
 
 

یک جسم که از مقابل پرتو نور عبور می کند ، آن را به آشکار ساز باز می گرداند . جسم باید به طور طبیعی بازتابنده باشد ( مثلا ظروف شیشه ای یا جعبه های سفید بر روی یک نوار نقاله ) یا باید یک اتصال انعکاسی به آن اعمال شود یا منبع نور باید به اندازه کافی روشن باشد تا اگر شئ عبوری بازتابی زیادی نداشته باشد ؛ بازهم انعکاس انجام شود .  یک بازتابنده ثابت می تواند در مقابل فرستنده نور نصب شود ، در این صورت یک آشکار ساز در کنار فرستنده نور هنگامی که یک شئ پرتو نور را قطع می کند . تریگر می شود .

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *