سنسور تشخیص اشیا

سنسور حضور شیء ممکن است به عنوان آشکار ساز شیء یا سنسور تشخیصی شرح داده شده است . اصطلاح سنسور مجاورت ممکن است به این سیستم اعمال شود . با این حال ، در این دانشنامه یک سنسور مجاورت ، قابلیت تخمین زدن فاصله تا هدف را دارد . سنسور حضور شیء تنها تشخیص می دهد که آیا یک شئ در یک محدوده از پیش تعیین شده می باشد یا خیر و اطلاعات اضافی را دیگر ارائه نمی دهد . سنسور های تشخیص شیء نوری و مغناطیسی در این بخش شرح داده شده و مورد مقایسه قرار گرفته است . سنسور های اولتراسونیک در بخش مربوط به سنسور های مجاورت توصیف شده اند ، زیرا آن ها بیشتر برای اندازه گیری فاصله استفاده شوند و نه فقط برای تشخیص . روش دیگر تشخیص حضور شی ، از جمله روش های خازنی ، دوپلر ، القایی ، رادار و سونار ، در این حوزه مطالعه این دانشنامه نیست .

یک سنسور که یک جسم را با در نظر گرفتن نور منعکس شده از آن شناسایی می کند و به عنوان یک حسگر بازتابی ( انعکاسی ) طبقه بندی می شود ، در این قسمت گنجانده شده است . ( اگر یک ماژول شامل یک منبع نور و همچنین یک سنسور نور باشد ، به درستی به عنوان باز تابنده طبقه بندی می شود ، اگر چه این اصطلاح همیشه استفاده نمیشود . ) سنسوری که یک شیء را هنگامی که یک پرتو نور را قطع می کند تشخیص می دهد سنسور انتقال است و در این قسمت گنجانده شده است . همچنین ممکن است به عنوان یک سنسور پر تو یا به عنوان یک سوئیچ نوری توصیف شود . یک سنسور که به حرکت شیء پاسخ می دهد که آن شیء اشعه مادون قرمز منتشر می کند ، سنسور مادون قرمز پسیو است که به صورت مخفف PIR نام برده می شود و معمولا از آن به عنوان سنسور حرکت یاد می شود که بخش مربوط به خود را دارد

 
 
 

فوتو ترانزیستور ها و دیود های نوری می توانند به عنوان عناصر حسگر در سنسور های حضور استفاده شوند . 

کاربرد

یک سنسور تشخیص شیء ، می تواند حضور یا عدم حضور یک شیء را در محدوده ای مشخص شده تعیین کند ، بدون توجه به این که آن شیء چقدر دور است و یا چقدر سریع حرکت می کند . از شیء ممکن است به عنوان هدف نیز شرح داده شود . سنجش حضور شیء اغلب برای تأیید عملکرد صحیح یک سیستم خودکار استفاده می شود ، به عنوان مثال ، قرار دادن اشیاء بر روی یک نوار نقاله . همچنین می تواند همان طور که اشیاء از مقابل سنسور عبور می می کند ، برای شمارش اشیا انتخاب شود . برخی از انواع سیستم های امنیتی از سنسور های حضور به صورتی استفاده می شوند که اگر یک مزاحم پرتو نور را قطع کند ، با به صدا در آوردن زنگ ، اطلاع رسانی کند ، آن ها می توانند بسته بودن یک درب یا پنجره را تأیید کنند . همچنین ممکن است به عنوان یک کلید جدی برای کنترل عملکرد موتور عمل کنند .

نماد شماتیکی

در طرح های شماتیکی ، یک سنسور حضور نوری ممکن است با علامتی نشان داده شود که نماد LED می باشد ، همچنین همان طور که در شکل زیر نشان داده شده است ، نماد یک ترانزیستور نوری ، با یک یا دو فلش متصل به آن ها نیز همراه آن می باشد . فلش های موجدار ممکن است یک اتصال مادون قرمز را نشان دهند . همان طور که در قسمت بالای سمت راست تصویر نشان داده شده است ، یک دیود نوری را می توان به جای ترانزیستور نوری جایگزین کرد . همان طور که در نیمه پایینی شکل زیر نشان داده شده است . یک سنسور مغناطیسی را می توان با نماد سنسور اثر هال ، نمایش داد .

دو نماد شماتیکی

دو نماد شماتیکی

 

انواع مدل ها

برای کمک به خواننده در مقایسه گزینه های مختلف برای تشخیص حضور یک شی ،

این بخش شامل دو نوع اولیه است : نوری و مغناطیسی سنسورهای نوری به دو دسته سنسورهای انتقال و انعکاس ( که شامل بازتابنده هم می شود ) تقسیم می شوند . سنسور های مغناطیسی سوئیچ های رید و سنسور اثر هال هستند .

یک نمودار نشانگر دسته ها و زیر شاخه های آن ها در شکل زیر آورده شده است . 

طبقه بندی های سنسور های حضور اشیا

طبقه بندی های سنسور های حضور اشیا

 

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *