سنسور های نوری باز تابنده

همانطور که در مورد یک آشکار ساز شیء فرستنده این است ، نوع باز تابنده ممکن است توسط سازنده به عنوان یک سوئیچ نوری ذکر شده باشد . سایر اصطلاحات مورد استفاده در دیتا شیت ها عبارتند از سنسور وقفه ده بازتابنده ، سنسور شیء بازتابنده ، سنسور نوری انعکاسی ، قطع کننده عکس ، سنسور opt – pass و میکرو سنسور نوری ( بازتابنده ) . عدم رعایت استاندارد در اصطلاحات در هنگام جستجو در اینترنت برای این دستگاه ها مشکل ایجاد می کند . چرا نام های مختلف برای مشخص نمودن دقیقا یک عنصر روشن نیست ؟
بسیاری از سنسور های تشخیص شیء انعکاسی در بسته هایی در اندازه های مختلف از ۵mm × ۵mm تا ۱۰mm x 10mm موجود هستند . تقریبا تمام این ماژول ها دستگاه های آنالوگ هستند که از یک چراغ LED مادون قرمز به عنوان منبع نور و یک ترانزیستور نوری به عنوان سنسور استفاده می کنند . 
با یک مقاومت پول آپ مناسب ولتاژ خروجی متناسب با معکوس فاصله است . اگر V ولتاژ ، d فاصله است و k فاکتور تبدیل باشد داریم :
v = k x ( 1 / d )
در حالی که بسیاری از ماژول های کوچک تر به صورت نصب سطحی هستند ، برخی از آن ها پایانه یا ترمینال دارند . محدودیت عمده این قطعات کوچک این است که معمولا کمتر از ۵ میلی متر است . آن ها فقط می توانند در برنامه های کاربردی نظیر کنترل فرایند مورد استفاده قرار گیرند و موقعیت هدف را کنترل و پیش بینی می کنند .
ماژول بازتابنده با یک لنز LED و ترانزیستور فوتونی لنز دار برای متمرکز کردن پرتو های خروجی و منعکس شده ، Vishay TCRT5000 می باشد .
ماژول های بازتابنده که دارای دامنه وسیع تری هستند معمولا از لحاظ اندازه بزرگ تر ، گران تر بوده و زیاد رایج نیستند . شارپ یک مجموعه محبوب ساخته است .
برخی از شماره های بخش و محدودیت های اندازه گیری فاصله عبارتند از :
– GP2YOD80520F ( ۵ میلی متر تا ۵ سانتی متر )
– ۲cm GP2Y0D810Z0F ( ۲ سانتی متر تا ۱۰ سانتی متر )
– GP2Y0D815Z0F ( ۵ میلی متر تا ۱۵ سانتی متر ) 
 برد مدار تخته چاپی مفید است  زیرا پین ها در سنسور تنها فاصله ۱ ٫ ۵ میلی متری فاصله دارند . اندازه برد تخته مدار تقریب ۲۰mm × ۸mm است .
هر سنسور آشکار ساز در این سری در دیتاشیت هایی با عنوان « واحد اندازه گیری فاصله سنسور توصیف شده است ، اما در واقع آن ها فاصله را اندازه گیری نمی کنند . یک خروجی منحصر به فرد که در حالت نرمال بالا است ( خروجی در واقع از گیت منطقی حاصل می شود و هنگامی که یک هدف در محدوده قرار می گیرد ، خروجی به پایین تغییر می کند . شارپ به این قطعه به عنوان یک خروجی دیجیتال اشاره می کند ، اما در حقیقت آن باینری است و نباید با بافر دیجیتالی در یک سنسور مجاورت پیچیده تر که حاوی یک مبدل آنالوگ به دیجیتال است و خروجی عددی را فراهم می کند ، اشتباه گرفته شود .
مهم است که سنسور های تشخیص شیء شارپ موجود در بالا از محدوده سنسور های مجاورت شارپ شرح داده شده در بخش ۵ متمایز کرد . سنسور های مجاورت از لحاظ اندازه بزرگ تر هستند و اکثر آن ها یک خروجی آنالوگ دارند که با تغییر فاصله از هدف تغییر می کند .
منبع:
الکترونیک صفر تا صد – چارلز پلت

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *