عیب یابی و تعمیر بخاری برقی

اصول کار لوازم خانگی برقی-حرارتی شبیه به هم هستن و معمولا از یک المنت برای ایجاد گرما و پخت مواد غذایی استفاده میکنند. اولین و شاید ساده ترین دستگاه حرارتی ، بخاری برقی است که مورد برسی قرار می گیرد .
بخاری برقی انرژی الکتریکی را به انرژی حرارتی تبدیل میکند و جحت گرم نمودن محیط و حتی پختن غذا استفاده میشود. این وسیله برقی از مصرف کننده های اهمی به حساب می آید و راندمان آن 100% می باشد بخاری برقی به طور کلی بر دو نوع معمولی و فن دار است که در این قسمت به مدل معمولی می پردازیم و مدل فن دار آن در فصلی جداگانه توضیح داده می شود . 
بخاری برقی از نظر شکل ظاهری به انواع مختلفی مانند : پایه دار – ایستاده – دیواری(حمامی) تقسیم می شود . اما از نظر نوع المنت به انواع تک المنتی . دو المنتی و یا سه المنتی تولید می شود . علاوه بر این نوع المنت نیز در بعضی از بخاری ها متفاوت می باشند ، به این صورت در بعضی از بخاری ها المنت از نوع سفالی و در بعضی دیگر شیشه ای و یا ملیه ای می باشد . حتی امروزه المنت های هالوژنی روی این دستگاه ها نصب می شود که در ادامه توضیح داده خواهد شد
بخاری برقی

بخاری برقی

در انتخاب و استفاده از بخاری برقی باید یک نکته مهم را رعایت نماییم و آن هم فضای اتاقی است که برای گرم نمودن توسط بخاری برقی در نظر گرفته ایم می باشد. و انتخاب این که بخاری برقی مورد نظر دارای چند المنت باشد را نسبت به ابعاد اتاق باید محاسبه نماییم.

عیوب رایج در بخاری برقی :

عیب – یک یا چند از المنت ها روشن نمی شود . 
علت 1 : علمنت قطع شده است . ممکن است به علت شل بودن محل اتصال سیم المنت به پایه فلزی دو سر المنت ، به مرور زمان و در اثر جرقه های متوالی که در اکثر مواقع این جرقه ها به رنگ قرمز قابل رویت می باشند المنت از همان نقطعه قطع شود و یا این که در اثر ریختن مایعات روی دستگاه المنت قطع شود. 
برای تست سالم بودن المنت کافی است مقدار اهمی دو سر آن را اندازه گیری نماییم اگر عددی نشان داده شد المنت سالم  و در غیر این صورت المنت قطع می باشد . المنت قطع شده را نمی توان به هم گره زده و دوباره استفاده نمود زیرا این عمل باعث افزایش مقدار اهمی در محل گره شده و در این نقطه حرارت بیشتر از سایر نقاط بوده و باعث قطع دوباره المنت در زمان کوتا می شود .
پس بهتر است المنت را تعویض و یا در صورت ناچاری با غلاف و انبر مخصوص پرچ نمود . جهت تعویض المنت باید پایه های فلزی نگهدارنده المنت را که در شکل زیر نشان داده شده را باز نموده و المنت را تعویض کنید .
علت 2 : سیم ارتباطی المنت در اثر حرارت سوخته و قطع شده است . اگر سیم مورد استفاده در دستگاه از نوع معمولی باشد این مورد پیش می آید و باید تعویض گردد . بهتر است در دستگاه های حرارتی از سیم نسوز استفاده گردد .
علت 3 : کلید لاپ دار معیوب است . پس از مدتی کار کرد حرارت و جریان زیاد . المنت ها باعث ذوب شدن قطعات پلاستیکی کلید می شود که نتیجه آن عدم ارتباط پایه ورودی به خروجی می باشد و باید کلید تعویض شود.

سرویس و نگه داری :

برای این که از عیوب احتمالی و خطرات ناشی از آن جلوگیری به عمل آید بهتر است دستگاه را سرویس دوره ای نمایید .
1- دستگاه را باز نموده و سیم ها و عایق های حرارتی را کنترل نمایید . در صورت مواجه شدن با سوختگی یا پوسیدگی نسبت به تعمیر یا تعویض  آنها اقدام نمایید .
نحوه آزمایش المنت بخاری برقی

نحوه آزمایش المنت بخاری برقی

برای تست با مولتی متر حالت بازر را انتخاب می کنیم و پراپ های مثبت و منفی را همانند تصویر بالا به دو طرف سیم المنت بخاری متصل میکنیم در صورتی که صدای بوق شنیده شود المنت سالم است. برای مولتی متر هایی که حالت بازر ندارند سلکتور مولتی متر را در حالت تست اهم قرار می دهیم در صورتی که مولتی متر اهم پایین نشان دهد المنت سالم است و در صورتی که اهم بینهایت نشان دهد المنت قطع است و یا سوخته است.
2- مطمعن باشید که سیم یا کابل زخمی نشده و با بدنه تماس نداشته باشد .
3 – پیچ و مهره و پایه های نگه دارنده المنت را کنترل نمایید و آن هایی که شل شده اند را سفت نمایید .
 

نکات لازم و کاربردی :

کار با هر دستگاه دارای شرایط استانداردی است که معمولا در کاتالوگ راهنمایی مصرف کننده  نوشته می شود و مصرف کننده ملزم به رعایت آن می باشد . در این قسمت نکاتی در رابطه با نحوه استفاده از این دستگاه اشاره میگردد .
1- دقت نمایید که پریز مناسب با دو شاخه استفاده شود و دوشاخه در پریز لق نباشد 
2- دقت نمایید که روی المنت ها مایعات ریخته نشود .
3- هیچ وقت دستگاه را با آب نشویید.
4- در محل های مرطوب مانند حمام از بخاری هایی که المنت سفالی دارن استفاده نشود .
5- هنگام روشن بودن بخاری دریچه روی بدنه را نپوشانید

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *