اجاق برقی القایی

سیستم های القایی ابتدا از سوی آلمانی ها در کوره ها به کار گرفته شدند و بعد ها روس ها نمونه های مختلفی از این سیستم ها را در ساخت وسایل پخت و پز به کار گرفتند . در ایران نیز . سیستم های القایی برای اولین بار در اجاق های خوراک پز به کار رفتند که بر گرفته از مدل ژاپنی است. ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه در مصرف اند ک انرژی و سازگاری به فرهنگ پخت و پز ایرانی موجب شد پس از برسی های متعدد راه اندازی خط تولید اجاق های القایی در کشور آغاز شود .
راه اندازی خط تولید این اجاق ها با هدف کاهش مصرف گاز مایع (LPG) در بخش پخت و پز انجام شده است . این اجاق های برقی قابلیت طبخ انواع غذا های ایرانی را با راندمان 90% دارند . از آن جا که این اجاق ها انرژِی را به صورت به مستقیم به غذا منتقل میکنند ، ظرف غذا گرم نمی شود از این رو از راندمان بسیار بالایی بهره مند هستند . کارشناسان معتقدند، با جایگزینی یک دستگاه اجاق برقی القایی تک شعله 278.5 کیلوگرم در مصرف گاز مایع (LPG) صرف جویی می شود . بهتر است بدانیم ، حدود 2 تا 3 درصد مصرف نهایی انرژِی کشور صرف پخت و پز خانوار ها میشود .
بعضی از غذا های ایرانی که به سبک پخت پز بانویی ایرانی زمان زیادی برای  جا افتادن نیاز دارد با این دستگاه در طول مدت 136 دقیقه ای پخت ، تنها 460 وات در ساعت انرژی مصرف می شود . چرا که طراحی سیستم انتقال حرارت در این دستگاه موجب می شود این اجاق از توان حرارتی بالایی برخوردار باشد .

عیب یابی و تعمیر بخاری برقی

عیب یابی و تعمیر بخاری برقی

 
پخت غذا در این اجاق ها به گونه ای است که غذا از طریق انرژِی مغناطیسی طبخ می شود، دستگاه شامل صفحه مسطحی  از جنس سرامیک است و در قسمت زیر آن سیم پیچ هایی قرار دارد که انرژِی الکتریکی برق را به انرژِی مغناطیسی تبدیل می کند . این فراند سبب تولید جریان  متناوب فرکانس بالا از امواج  مستقیم و با ولتاژ پایین می شود و از این طریق با حرکت های ملکولی ،  سطح ظرف گرم شده و غذا طبخ می شود البته بدون این که خود دستگاه گرم شود . نحوه انتخاب ظرف مناسب نیز در کاهش مصرف انرژِی نقش مهمی دارد. از آن جا که انرژی تنها  از سطح زیرین ظرف به محتویات آن منتقل می شود. جنس و شکل  و سطح زیرین ظرف  بسیار مهم است . 
کارشناسان معتقدند جنس ظرف باید استیل یا فروگمنت و یا فلزاتی باشد که توسط آهن ربا جذب شوند . این اجاق ها فواید فراوانی دارند یکی از این فواید  راندمان کاری بسیار بالاست . شعله اجاق های گاز سوز تقریبا 600 درجه سانتی گراد است که این امر باعث ازدیاد درجه حرارت هوای فضای مسکونی میشود و اتلاف حرارتی بسیار بالایی دارد ولی در این وسیله انرژی مغناتیسی تولید شده در مدار ها با راندمان بسیار بالا تبدیل به انرژِ حرارتی می شود . این این اجاق ها به دلیل استفاده نکردن از سوخت های فصیلی ، نداشتن شعله و تشعشعات مضر و همچنین راندمان بسیار بالای این دستگاه از ایمنی خوبی هم برخوردار است . در اجاق های گازی از کل مصرف انرژی فقط یک ششم آن مفید است و پنج ششم آن به هدر می رود حال آن که این سیستم به توجه با راندمان بالا ، مصرف پاینی دارد.
صفحه روی اجاق برقی

صفحه روی اجاق برقی

زیر سطح سرامیکی محل پخت غذا ، سیم پیچ حامل جریان AC  قرار دارد . این جریان سینوسی  برق شهر که در حال تغیر می باشد ، میدان مغناطیسی متغیری را به وجود می آورد که به سمت بیرون و محلی که ظرف غذا قرار دارد ، گسترش می یابد. وقتی میدان متغیر از زیر سطح به ظرف عبور می کند نیرو محرکه ای در آن القاء می کند که باعث تولید حرارت در مواد غذای می شود .
نکته مهم : در استفاده از اجاق برقی القایی این است که باید ظروف فلزی باشند زیرا ظروف فلزی می توانند نیروی محرکه جریان القایی را به وجود آورند . ظرف فلزی مقاومت اهمی مناسبی در مقابل جریان القایی دارد  و بر اثر عبور جریانی از آن انرژِ الکتریکی به انرژِی گرمایی تبدیل شده و به مواد غذایی هدایت شده و به تدریج باعث بالا رفتن دمای آن میگردد نیروی محرکه جریان در ظروف غیر فلزی مانند شیشه ای و سطح بالایی اجاق القاء می شود اما این مواد عایق هستند بنا بر این جریان خیلی ضعیفی در آن ها به وجود می آید و در نتیجه دمای آن ها بیشتر نشده و در تماس دست سرد به نظر می رسند . 
اجاق برقی

اجاق برقی

 

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *