اجزای اصلی چرخه تبرید در سیستم های تهویه مطبوع

اجزای اصلی چرخه تبرید در سیستم های تهویه مطبوع
1 کمپرسور مکش مبرد توسط قسمت ورودی کمپرسور صورت گرفته و در خروجی کمپرسور، گازی با فشار بالا و متراکم خواهیم داشت که به سوی کندانسور هدایت میگردد و پس از عبور از لوله مویین در اواپراتور مجددا تبدیل به گاز کم فشار می.گردد اقتصادی ترین شرایط یک کمپرسور از جنبه کارکرد زمانی است که گاز مبرد وارد شده به کمپرسور در شرایط ایده آل اشباع خشک قرار گیرد اگر گاز ورودی بیش از اندازه گرم شده باشد ممکن است باعث کاهش قابلیت مکانیکی کمپرسور و بزرگ شدن مجدد محفظه کمپرسور ،گردد در نتیجه مبرد بدون استفاده از اثر تبرید آن مورد استفاده قرار میگیرد. .2 کندانسور سیلندر گاز دارای فشار و درجه حرارت بالا از کمپرسور به کندانسور رانده شده و از طریق تبادل گرما با محیط و کاهش دما تبدیل به مایع میشود کندانسور تقطیر (کننده از طریق عبور جریان هوا توسط فن خنک می.شود گرمای ساطع شده از کندانسور (تقطیر کننده برابر با مجموع گرمای جذب شده در اواپراتور تبخیرکننده و گرمای ناشی از کارکرد کمپرسور است. .3 شیر انبساط شیر انبساط وسیله ای است که مقدار مناسبی از مبرد را به اواپراتور وارد میسازد و فشار آن را طوری کاهش میدهد که مایع بتواند در دمای پایین و مورد نظر تبخیر شود.
شیر انبساطهای موجود در سیستم های تهویه مطبوع عبارتند از:
لوله مویین
شیر انبساط الکترونیکی
Short Tube 2
لوله مویین
منظم نمودن جریان مبرد به درون اواپراتور پایین آوردن فشار مبرد و تبدیل آن به یک مایع کم فشار و کم دما وظیفه لوله مویین می.باشد لوله مویین عموما یک لوله باریک و بلند مسی است که به دلیل تغییر حجمی نسبت به لوله اصلی باعث کاهش فشار و دما می.شود
 
شیر انبساط الکترونیکی
مخفف انگلیسی Electronic Expansion Valve به معنی شیر انبساط الکترونیکی می.باشد در بین شیرهای انبساط LEV پویاترین آنها است که میتواند برای کاهش فشار چگالش به فشار تبخیر و همچنین برای کنترل میزان دبی جرمی مبرد در چرخه مورد استفاده قرار گیرد.
اواپراتور اواپراتور به معنی تبخیر کننده میباشد در این قسمت از سیستم ماده مبرد تبخیر میشود و با تبخیر شدن گرمای فضای اطراف خود را جذب مینماید
هرچه سطح تماس لوله های اواپراتور با هوای اطراف بیشتر باشد انتقال حرارت بهتر صورت گرفته و بازده عملکرد سیستم بالاتر خواهد رفت از طرف دیگر هرچه میزان تراکم فینهای اواپراتور بیشتر باشد و سطح زیادی را اشغال نماید نیروی مقاوم بیشتری را در برابر جریان سیال عبوری از سطح خود ایجاد می نماید
 
5 آکومولاتور ذخیره کننده) مایع و جداکننده آن از گاز
نوعی جدا کننده مایع از گاز که از ورود مبرد مایع به درون کمپرسور جلوگیری کرده و در ورودی مکش کمپرسور نصب میشود
اجزای کنترلی چرخه تبرید در سیستمهای تهویه مطبوع .
 
1 محافظ اضافه بار OLP)
دستگاه حفاظتی از نوع برگشت خودکار Auto Reset است که در مسیر تغذیه کمپرسور قرار گرفته و در زمان وقوع اضافه جریان یا گرمای بیش از حد در کمپرسور برق تغذیه کمپرسور را قطع میکند. در این زمان کمپرسور در حالت خاموش بوده و تنها فن کار می.کند دمای فعال شدن آن عموما 5°C 115 و دمای برگشت 5°C ± 93 است.
 
.2 سوییچ پرفشار (H.PS/W
یک دستگاه حفاظتی از نوع برگشت خودکار Auto Reset است که از کمپرسور در برابر اضافه بار از طريق حس کردن فشار تخلیه کمپرسوری که در دمای غیرعادی و بالا کار میکند حفاظت کرده و برق تغذیه را قطع می.کند فشاری که در آن عموما این سوییچ فعال میشود 28kg/cm2G بوده و فشار برگشت آن 32kg/cm2G میباشد
 
.3 سوییچ کم فشار (L.PS/W)
یک دستگاه حفاظتی از نوع برگشت خودکار (Auto Reset است که از کمپرسور در برابر گرم شدن بیش از حد و یا خرابی جلوگیری کرده و این کار را از طریق حس کردن فشار مکش زمانی که کمپرسور در فشار غیرعادی و پایین کار میکند انجام داده و برق تغذیه را قطع می.کند فشاری که در آن این سوییچ فعال میشود 2kg/cm2G بوده و فشار برگشت آن 3.4kg/cm2G است.
 
.4 گرم کننده (Heater)
یک گرم کننده سیم حرارتی یا المنت است که در قسمت پایین کمپرسور پیچیده شده و نوع آن بسته به ظرفیت کمپرسور تعیین میگردد اگر کمپرسور در حالت کاری روشن نباشد گرم کننده در حال کار است وقتی کمپرسور روشن است گرم کننده کار نمیکند این امر تضمین میکند که دمای کمپرسور از دیگر  بخشها بالاتر باشد
 
5. خازن
گشتاور لازم برای موتور کمپرسور را فراهم می.کند همچنین راندمان را در موقع کارکرد دستگاه بهتر میکند .
 
6 شیر معکوس کننده یا چهار طرفه (Reversing Valve)
این نوع شیر بر روی سیستمهایی که از گاز داغ به عنوان عامل دیفراست استفاده میکنند به کار میرود همچنین وجود این شیر بر روی سیستمهای تبریدی که به منظور گرمایش هم به کار میروند ضروری است وظیفه شیر چهار طرفه این است که مسیر عبور مبرد به اواپراتور و کندانسور را معکوس کند. بدین معنی که گاز داغ خروجی از کمپرسور به جای ورود به کندانسور وارد اواپراتور میشود و برفک های ایجاد شده را ذوب مینماید و در حالت گرمایش نیز باعث گرم شدن محیط مورد تهویه می.شود .
 
7 جداکننده روغن (Oil Separator)
این وسیله روغن مخلوط با سیال را جدا نموده و مجددا به کمپرسور باز میگرداند. بدین ترتیب که سرعت حرکت گاز مبرد در هنگام ورود به جداکننده کاهش می یابد لذا روغن از گاز مبرد جدا میشود و هنگامی که سطح روغن در جداکننده به مقدار مشخصی برسد شناور تعبیه شده شیر را باز کرده و روغن به کمپرسور باز میگردد.
 
.8 صدا خفه کن (Muffler)
چون کمپرسور پیستونی گاز فشرده شده را به طور ناپیوسته تخلیه میکند صدایی پالسی یا لرزشی در لوله ها پدید میآید صدا خفه کن در بخش خروجی کمپرسور نصب میگردد تا لرزشهای ناشی از تخلیه ناپیوسته گاز را جذب کند. .
 
9 خشک کن (Drier)
هرگونه رطوبت در چرخه تبرید ممکن است باعث تخریب موتور کمپرسور گردیده یا در چرخه تبدیل به یخ شود و مانع از عبور مبرد .گردد خشک کن در چرخه نصب میگردد تا چنین رطوبتی را از بین ببرد در داخل بدنه ،فیلتر ذرات ریزی به نام سیلیکاژل قرار دارد این فیلترها مانع عبور ذرات خارجی مانند براده های فلز و گرد و غبار به لوله مویین میشوند این دستگاه همچنین شامل مواد خشک کن یا جاذب رطوبت نیز است.
 
10 صافی (Strainer)
وظیفه آن جدا کردن مواد خارجی از مبرد است که این کار توسط توری فلزی که دارای شبکه مناسب یا پشم شیشه ای که درون مجرای فلزی قرار میگیرد انجام میپذیرد مبرد از این فیلترها عبور داده میشود و مواد خارجی از آن جدا میشود .
 
11 شیر سرویس (Service Valve
توسط شیر سرویس در هنگام وکیوم و شارژ مبرد و اندازه گیری فشار استفاده میشود و شیر سرویس آچار آلن باز یا بسته می.شود در زمان اندازه گیری فشار یا هنگام تخلیه هوا (وکیوم) این شیر باز است. با بستن این شیر ارتباط مکانیکی واحد بیرونی با واحد داخلی قطع میشود یعنی مسیر مبرد از واحد بیرونی به واحد داخلی و برعکس بسته میشود.
 
12 شیر برقی (Solenoid Valve)
  که به دور پوششی شیر برقی در واقع شیری الکترومغناطیسی است این شیر دارای سیم پیچ ام غیر مغناطیسی پیچیده شده است. وقتی که برق به سیم پیچ داده میشود هسته آهنی درون پوشش جذب شده و در وسط راه به صورت معلق باقی میماند حرکت هسته آهنی شیر را باز می.کند وقتی که برق از سیم پیچ قطع میشود هسته اهنی به محل ابتدایی خود برگشته و شیر بسته میشود .
13 شیر یک طرفه (Check Valve)
شیر یک طرفه شیر ساده ای است که حرکت مبرد را در یک جهت میسر میسازد و مانع برگشت آن می.شود کاربرد شیرهای یک طرفه در ارتباط با جدا کننده های روغن سیستمهای چند اواپراتور و سیستم دیفراست با گاز داغ مطرح میشود
.14 سنسور (ترمیستور)
دمای هوای درون اتاق را از طریق هوای ورودی به اواپراتور حس کرده و پس از ارسال این اطلاعات به میکروپروسسور به طور خودکار دمای هوای اتاق از طریق خاموش و روشن شدن کمپرسور تنظیم میشود.
15 موتور فن
ایجاد نیروی گردشی توسط انرژی الکتریکی به فن دمنده هوا در واحدهای داخلی و بیرونی را بر عهده دارد. .16 فن وظیفه آن جابجایی هوا در کندانسور تقطیر کننده و اواپراتور (تبخیرکننده) میباشد. .
17 دمنده (Blower) (فن) جریان عرضی (C.F.F
عبور دادن هوای محیط از اواپراتور و کمک به جذب گرما و پراکندن هوای خنک درون اتاق را بر عهده دارد. دمنده در واحد داخلی قرار میگیرد بنابراین مدلی کوچک و قوی ،است با جریان باد زیاد و در عین حال کم صدا .
18 تله روغن (Oil Trap)
هنگامی که فشار مکش پایین میآید در لحظات آخر چرخه (سرمایش روغن در خط مکش از گاز مبرد جدا شده و به سطح لولهها میچسبد و در زمان خاموش بودن سیستم این روغن به اواپراتور بر میگردد. وظیفه تله روغن این است که روغن را در خود نگه داشته و زمانی که کمپرسور مجددا روشن میگردد توسط فشار بالای مکش روغن را به کمپرسور باز گرداند از معایبی که عدم استفاده تله روغن در سیستم به وجود میآورد میتوان به اصطکاک ،زیاد افت راندمان کمپرسور و کاهش ظرفیت اواپراتور اشاره کرد. زمانی که اختلاف ارتفاع بین واحد داخلی و واحد بیرونی بیش از مقدار مجاز ذکر شده در سرویس منوال باشد احتیاج به استفاده از یک یا چند تله روغن میباشد

 

منبع : کتاب مرجع کامل کولر گازی _ مهندس سید محمد علی بحرینی و مهندس مهدی رضایی

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *