اجاق برقی با المنت

اجاق برقی با المنت :

در اجاق برقی که از المنت بهره می برند کارکرد دستگاه ساده تر از نوع القایی است و چون حرارت توسط المنت تولید می شود هر نوع ظرفی را روی صفحه اجاق قرار دهید حرارت به ظرف و مواد غذایی داخل آن انتقال می یابد . شکل زیر نمونه ای از المنت های اجاق برقی نشان می دهد. 
المنت اجاق برقی

المنت اجاق برقی

شکل زیر یک نوع سوکت المنت را نشان می دهد. 
سوکت المنت و المنت

سوکت المنت و المنت

بعضی از اجاق های برقی دارای قطعات و مدار ساده ای بوده و المنت توسط یک ترموستات گازی کنترل می شود. ترموستات گازی از سه قسمت تشکیل می یابد:
– لوله بلو 
– لوله موئین 
– فانوسک
– پلاتین 
یک قسمت که لوله بلو نام دارد حاوی گاز اتر یا جیوه می باشد. قسمت دوم لوله موئین می باشد که وظیفه آن هدایت گاز انبساط یافته داخل بلو در اثر حرارت المنت به قسمت سوم می باشد. قسمت سوم از یک مخزن فلزی قابل انعطاف به نام فانوسک و پلاتین تشکیل می یابد. فانوسک به لوله موئین وصل است و گاز اتر به داخل آن جمع شده و باعث افزایش حجم و در نتیجه فشار فانوسک به کلید شده و پلاتین های آن را از یکدیگر جدا می کند و کلید هم که برق المنت را می رساند، باعث خاموش شدن المنت می شود. با پایین آمدن دما گاز اتر انقباض یافته و به درون لوله بلو باز می گردد که نتیجه آن کم شدن حجم فانوسک و باز گرداندن کلید به حالت وصل و روشن شدن مجدد المنت می شود.
در برخی از مدار های الکترونیکی که توسط ریز پردازنده کنترل میشود سنسور به کار رفته در آن دستگاه می باشد. این سنسور تحت تاثیر حرارت المنت ولتاژ ضعیفی تولید میکند که مقدار آن بستگی به حرارت دارد. ولتاژ تولیدی به ریز پردازنده ارسال می شود و ریز پردازنده نسبت به مقدار ولتاژ حرارت را محاسبه کرده و فرمان های لازم را به سایر قطعات صادر می کند.
خرابی های ترموستات گازی در چند مورد مشابه نوع بیمتال مانند جوش خوردن پلاتین و یا وصل نشدن آنها به یک دیگر و همچنین تنظیم نبودن ترموستات که توسط یک پیچ روی بدنه آن قابل تنظیم است. سوراخ شدن لوله بلو ، لوله موئین و یا فانوسک نیز از دیگر عیب های ممکن در ترموستان گازی می باشد که در این صورت ترموستات عمل نخواهد کرد . و پلاتین آن مداوم در حالت وصل باقی می ماند
 
 

عیب یابی و تعمیر بخاری برقی

عیب یابی و تعمیر بخاری برقی

 

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *