مراحل نصب سیستم های کولر گازی اسپلیت

مراحل نصب سیستم های کولر گازی اسپلیت
_نصب واحد داخلی (Indoor Unit)
_لوله کشی
_نصب واحد بیرونی (Outdoor Unit)
_راه اندازی
نصب واحد داخلی (Indoor Unit)
نکات مهمی که باید در هنگام نصب واحد داخلی رعایت نماییم
محل استقرار مناسب با توجه به شکل فیزیکی و شرایط کاربردی محیط
1 برای انتخاب محل نصب واحد داخلی حتما باید به مواردی همچون محل استقرار درب اتاق محل نشستن کاربران محیط محل استقرار موانع موجود در محیط و ….. توجه گردد. 
2 نکته بسیار مهمی که باید در نصب واحد داخلی رعایت گردد تراز بودن آن میباشد باید توجه کنیم که جهت تخلیه آب اضافی آب) ناشی از تقطیر شیب مورد نیاز در داخل پنل لحاظ شده است. .
3 برای اتصال پلیت سینی) نصب – شابلون نصب به دیوار حتما میبایست از پیچ و رول پلاک مناسب استفاده نمود، همچنین با توجه به متغیر بودن وزن پنل به تعداد متفاوتی پیچ و رول پلاک احتیاج میباشد. .
4 مهار نمودن لوله Drain به بهترین شکل ممکن انجام شود. در مواردی که پمپ Drain نداریم به هیچ وجه نباید لوله Drain رو به بالا حرکت نماید. .
5 پس از نصب واحد داخلی و اتصال لوله Drain حتما تست تخلیه آب انجام پذیرد.

 

رعایت فواصل جانبی و ارتفاع استاندارد: .
1 واحد داخلی باید از سقف بین 10 تا 30 سانتیمتر فاصله داشته باشد و فاصله از دیوار کناری 30 سانتی متر باشد حداکثر فاصله دستگاه از کف 2.3 متر میباشد.
2 واحد داخلی حتی الامکان در وسط دیوار نصب گردد تا در پرتاب باد و پوشش دادن کل محیط بازده بالاتری داشته باشد.
دقت ابتکار و ظرافت
در کنار رعایت نکات فنی نصب باید ظرافت و دقت بالایی وجود داشته باشد.
لوله کشی
 
1 در صورت امکام مسیر لوله کشی صاف و مستقیم باشد
2 لوله ها می بایست از محل اتصال واحد داخلی تا واحد بیرونی به طور کامل عایق شده باشد. توجه . در صورت امکان مسیر لوله کشی صاف و مستقیم باشد. شود که لوله ها هر یک به صورت جداگانه باید عایق گردند.
3 در هنگام اتصال عایقها به یکدیگر حتما از چسب مخصوص عایق استفاده شود و به هیچ وجه از لنت برق چسب برق استفاده نگردد چون باعث از بین رفتن قطر مناسب عایق میگردد.لوله و عایق را درون پرایمر قرار دهید.
4 دقت شود همواره طول و ارتفاع مجاز لوله کشی با توجه به ظرفیت دستگاه لحاظ گردد رعایت حداقل و حداکثر طول لوله کشی طبق دفترچه راهنمای سرویس
5 هرگاه بخواهیم دو لوله از یک سایز را به هم متصل نماییم بهترین حالت استفاده از جوشکاری نقره میباشد. دقت شود برای بالابردن کیفیت جوش و استفاده از حداقل سیمهای ،نقره پیش گرمایش مناسبی انجام پذیرد
6 لوله کشی قبل از نصب در ساختمانهایی که در مراحل ابتدایی ساخت میباشند باید به نحوی صورت پذیرد که در صورت بروز مشکل پس از نصب امکان تعمیر یا تعویض وجود داشته باشد توجه گردد در چنین مواردی لوله کشی Drain نیز صورت میپذیرد.
راهنمای اتصال لوله ها
حفظ حالت خلا در چرخههای تبرید نقش عمده ای در کیفیت کاری چرخه و انتقال انرژی از چرخه به محیط و برعکس را دارد لذا عدم دقت در جوش و عدم رعایت استاندارد در فواصل اتصالات نری – مادگی باعث ایجاد سوراخ شده که این پدیده منجر به کارایی نامناسب دستگاه میشود.
پیشنهاد میشود برای این کار به اندازه قطر لوله سر لوله گشاد شود که استحکام بیشتری در محل جوش داشته باشیم
برای این که یک اتصال صحیح داشته باشیم باید ابتدا مقدار دقیق فاصله بین واحد داخلی و واحد بیرونی را اندازه بگیریم اندازه گیری دقیق به این خاطر است که در صورت کوتاه بودن لوله از جوش احتمالی برای افزایش طول لوله جلوگیری کنیم و برای این منظور پیشنهاد میشود که به میزان 1.5 متر لوله ها را از اندازه طول بین واحد داخلی و واحد بیرونی بیشتر بگیرید.
نحوه بریدن لوله میباید به این صورت باشد که سطح بریده شده لوله مسی کاملا تراز باشد و هیچ گونه شیبی نداشته باشد.
سطح صاف و سیقلی پانچ اشتباه I برآمدگی اطراف لوله سطح بریده شده لوله و محور لوله باید زاویه 90 درجه داشته باشند و بعد از بریدن لوله حتما باید به وسیله درپوش پلاستیکی لوله مسدود گردد.
از به کار بردن چسب نواری و خم کردن لوله پرهیز شود.
 
منبع : کتاب مرجع کامل کولر گازی _ مهندس سید محمد علی بحرینی و مهندس مهدی رضایی

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *