سنسور شیب تیلت

کلید شیب در این جا به عنوان یک سوییچ الکترومکانیکی توصیف شده است در حالی که یک سنسور شیب از الکترونیک استفاده کند هر دو نوع در این بخش قرار دارند .
سوییچ تپش خیلی شبیه به سوییچ شیب است و از همان قانون پیروی می کند . برخی از کاتالوگ های تجھیزات آسیایی از سوییچ های شیب به عنوان سوییچ گذار وارون نام برده می شود . یک شتاب سنج می تواند زاویه ای را که در آن نسبت به کشش رو به پایین نیروی جاذبه نگه داشته شده اندازه گیری کند ، اما قابلیت های بیشتری دارد . بنابر این بخش جداگانه ی خودش را در این دایرة المعارف دارد .
شیب سنج شیب با ضریب زاویه ( شيب ) مثبت را از نقطه مشاهده تا بالای یک شئ مثل درخت یا آپارتمان اندازه گیری می کند . ارتفاع شئ از زاویه آن می تواند محاسبه شود . بعلاوه شیب سنج می تواند شیب با ضریب زاویه منفی را اندازه بگیرد . این ابزار های اندازه گیری محصولات با ویژگی های کامل در مقابل سنسور ها هستند و در این دایرة المعارف به آن پرداخته نمی شود .

کاربرد

سه نوع سنسور شیب اصلی وجود دارد :
۱- یک محور ، یک خروجی . سنسور به کج شدن حول یک محور افقی نسبت به نیروی رو به پایین جاذبه پاسخ می دهد .
٢- محور دوتایی ( دوگان ) ، خروجی دوتایی . سنسور دارای دو عنصر حسگر در موقعیت ۹۰ درجه نسبت به هم می باشد . هر کدام یک خروجی دارند که توسط زاویه شیب آن حول محور عمودی تعیین می شود .
3- محور دوتایی ، خروجی تک . یک سنسور تک به زاویه شیب عمودی حول هر محور افقی پاسخ می دهد . سوییچ شیب معمولا از نوع سوم است و در اینجا با یک سوییچ الکترومکانیکی یا الکترونیک مشخص شده است که ارتباط را وصل یا قطع می کند . اکثر سوییچ های شیب SPST ( معمولا باز وصل ) و SPST ( معمولا بسته ( قطع ) ) هستند . اقلیت آن ها DPDT هستند .
سوییچ تپش نوعی از سوییچ شیب جریان بالاست که قدرت یک دستگاه مانند گرم کن الکتریکی را هنگامی که بالا می رود قطع می کند . این دایرة المعارف سنسور شیبه را به عنوان یک جزء الکترونیک توصیف می کند که با جزء الکترومکانیکی مخالفت می کند . تفاوت ( تمایز ) اغلب ، اما نه همیشه ، در برگه مشخصات فنی قابل مشاهده است .
 
 
 

نماد شماتیک

معمولا هیچ شماتیک مشخصی برای هر نوع سنسور شیب استفاده نمی شود . می تواند با نماد سوییچ تفسیر شده نشان داده شود .

عملکرد

به این دلیل که سوییچ شیب از سنسور شیب ساده تر است ابتدا سوییچ شیب را توضیح می دهیم . رایج ترین نوع سوییچ شیب دارای یک فلز استوانه ای یا محفظه پلاستیکی است که اغلب حدود ۵mm را با ۱۵mm اندازه گرفته و دارای دو توپ فولادی کروی است که ممکن است نیکل اندود یا طلا اندود شده باشند وقتی که سوییچ کج می شود ، توپ ها سرانجام به سمت پایین سرازیر می شوند و توپ پایین تر ارتباط الکتریکی بین دو تماس ( برخورد ) یا بین یک تماس و محفظه فلزی سوییچ را کامل می کند . توپ دوم برای زیاد کردن وزن و متوقف کردن لرزش اولی اضافه می شود .
شکل زیر سوییچ تولید شده توسط Comus Global را نشان میدهد که برای حداکثر ۰,۲۵A در ۶۰VAC یا VDC ۶۰ برآورد شده است . بدنه سوییچ تقریبا ۵mm x ۱۰mm را اندازه گیری کرده و سوییچ هنگامی که در ۱۰- درجه از محور افقی شیب دار ( کج ) شود ، فعال می شود . هنگامی که شیب آن ۱۰+ شود غیر فعال می شود . طراحی مقیاس محوطه داخلی در شکل زیر نشان داده شده است . 

سوییچ شیب

سوییچ شیب

شکل زیر سه ساختار داخلی متداول برای سوییچ شیب عمومی را نشان می دهد ورژن بالا سرب های محوری دارد و از پوسته فلزی سوییچ برای کامل کردن مدار استفاده می کند ورژن وسطی سرب های شعاعی با پوسته پلاستیکی دارد ورژن پایینی سرب های شعاعی دارد که یکی از آن ها برای تکمیل مدار به پوسته فلزی وصل شده است .

ورژن ساده شده

زمانی که اندازه سنجش مهمی نیست ، سوییچ شیب می تواند با وصل کردن یک بازوی سنگین چرخنده به سوییچ عمل چفت کوچک ایجاد شود .

کاربرد ها

یک ترموستات استایل قدیمی ( غیرالکترونیک ) ممکن است دارای یک سوییچ شیب وصل شده به انتهای نوار دوفلزی سیم پیچی شده به شکل مارپیچ باشد . هنگامی که نوار در پاسخ به افت دما خم می شود ، سوییچ ارتباطاتش را قطع می کند ( می بندد ) و رله ای را فعال می کند که واحد گرمادهی را شروع می کند . اگر دما افزایش یابد ، مجموعه ای از ارتباطات اضافی در همان رله واحد تهویه هوا را فعال می کنند . در ترموستاتهای قدیمی سوییچ شیب ممکن است دارای جیوه در لوله شیشه ای باشد که باید با احتیاط حمل شود .
یک سوییچ شیب می تواند باز کردن درب یا پنجره را در یک سیستم هشدار ساده شناسایی کند .
سوییچ های شیب در اتومبیل ها برای روشن کردن لامپ داخلی در صندوق هنگامی که در آن باز می شود ، استفاده شوند
یک سوییچ شیب قطع معمولی اغلب برای توقف جریان داخلی مواد دانه ای به سطلی که تقریبا پر است ، استفاده میشود . این در گفتگو ( به طور لفظی ) سوییچ سطل شناخته می شود . در کاربرد های صنعتی این نوع ، سوییچ با اهرم بلندی که یک توپ نصب شده در انتهایش دارد ، فعال می شود . مونتاژ سوییه از نظر فیزیکی بسیار بزرگ است ،
یک سوییچ شیب وصل معمولی ممکن است هنگامی که مایع در تانگ به زیر نقطه مشخص شده افت کند یک دریچه را اجرا کرده یا یک پمپ را به کار اندازد . اگر سوییچ برای تشخیص سطح مایع از یک شناور استفاده کند ، اغلب به عنوان سوییچ شناور شناخته می شود . این در بخش سنسور های سطح مایع توضیح داده شده است .یک سوییچ تپش ممکن است از سیستم ساده شدهی بازوی سنگین استفاده کند که سوییچ عمل چفت را فعال می کند . هنگامی که همراه با گرم کن اتاق استفاده شود ، سوییچ باید جریان اساسی را کنترل کند . موتور سیکلت دارای یک سوییچ تپش است تا اگر موتور به پهلو افتاد ، سوییچ پمپ سوخت الکتریکی را متوقف کند .
چهار سوییچ شیب قرار گرفته در یک الگوی به شکل صلیب روی یک پایه انعطاف پذیر می تواند به عنوان اساس کنترل کننده بازی های خیلی ساده با یک فرمان نصب شده در مرکز آن استفاده شود .

انواع مدل ها

سه ساختار سوییچ های شیب نوع توپ نشان داده شده و می توانند به دلیل سهولت قرار گیری مناسب سرب هایشان در مدار انتخاب شوند .

سوییچ های جیوه

سوییچ های شیب اولیه دارای یک قطره جیوه در حباب شیشه ای بودند . هنگامی که حباب کج می شد ، جیوه به سمت انتها می غلتید و یک ارتباط الکتریکی بین اتصال های فلزی که در لامپ نفوذ می کردند ، ایجاد می کرد . یک سوییچ جیوه کوچک در شکل را نشان داده شده است ، این نوع سنسور بعد از اینکه بیشتر کشورها جيوه را در دسته خطرات محیط زیست قرار داده و قوانینی برای ممنوعیت استفاده از آن صادر کردند ، عمومیتشان بسیار کمتر شد .
جیوه یک رسانای الکتریکی عالی است . بین حدودا ۳۸- درجه سلسیوس و ۳۵۶ درجه سلسیوس در حالت مایع باقی مانده و کشش سطح بسیار بالایی دارد که آن را تشویق می کند یک قطره تک به جای تفکیک شدن به قطره های کوچک تشکیل دهد . به این دلیل که فضای خالی در حباب برای جلو گیری از اکسایش الکترود ها با گاز خنشی پر می شود ، سونج جیوه می تواند عمر کار بسیار طولانی داشته باشد . در ایالت متحده در دهه ۱۹۷۰ ، برخی از کلیدهای لامپ فروخته شده دارای کلیدهای جیوه بودند که ادعا می شد عمر مقید آن ها ۱۰۰ سال است .
 
 
 

کلید پاندول ( نوسان )

این نوع کلید که اکنون نسبتا کمیاب است ، در ماشین های بین بال انگورچینی یافت می شد . این دارای یک پاندول با طول حدود ۵cm معلق در داخل حلقه فولادی با ضخامت دخی حدود ۱ است . اگر ماشین به اندازه کافی برای در ارتباط قرار دادن پاندول با حنه نوسان کند ، یاری کر شده و كلمة اشیب » روی صفحه نمایش ظاهر می شود . در نتیجه از آن به عنوان کلید شیب را در برده می شود ، گرچه در واقع شکلی از سنسور لرزش با طول دوره طولانی نوسان است .

مغناطیس سازی

برخی از کلید های شیب از یک توپ فولادی استفاده می کنند که ضعیف مغناطیسی شده است بنابر این ، محکم تر می تواند خودش را هنگامی که در یک حلقه یا چاله دایره ای می چرخد مستقر کند . این نوع کلید باید دوباره با زاویه بزرگ تری برای بیرون راندن توپ به سمت عقب شیب دار شود بنابر این هیسترزیس بزرگ تری نشان خواهد داد .

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *