لحیم کاری برد های معمولی

لحیم کاری برد های معمولی :

برای نصب قطعات الکترونیکی روی برد از لحیم کاری استفاده میکنیم . برای لحیم کاری باید از ابزار آن استفاده کنیم  که عبارتند از :
– هویه برقی
– پایه هویه
– قلع
– قلع کش
– اسفنج

هویه و سیم لحیم

هویه و سیم لحیم

 

هویه :

لحیم کاری به وسیله هویه انجام می شود که دارای یک نوع فلزی بوده که به شدت داغ می شود. کار هویه این است که گرما را به محل مورد نظر انتقال میدهد . وقتی منطقه مذکور به اندازه کافی گرم شد، لحیم روی آن قرار می گیرد. نوک هویه باید پاک باشد تا بتواند گراما را به خوبی هدایت کند . برای تمیز کردن نوک هویه هنگامی که نوک آن داغ شد باید نوک آن را به آرامی روی اسفنج بکشید تا لحیم های قدیمی از رویش برداشته شوند. البته این کار باید در حین فرایند لحیم کاری نیز به طور مکرر انجام شود.
پایه هویه و اسفنج

پایه هویه و اسفنج

قلع :

آلیاژی است از قلع و سرب که با نسبت های مختلف با یکدیگر مخلوط ، و با نقطه ذوب متفاوت ساخته میشود. لحیمی که در حرارت کم ذوب میشود برای کار های ظریف و کوچک مصرف شده و لحیم نرم گفته میشود .لحیمی که در حرارت زیاد ذوب می شود برای لحیم کاری قطعات بزرگ به کار رفته میشود و لحیم سخت نامیده میشود . لحیم مورد نیاز برای رشته تعمیر لوازم خانگی برقی لحیم نرم 63% می باشد ، به این معنا که 63% قلع و 37% آن سرب می باشد . داخل سیم ماده ای به نام مغزی وجود دارد . مغزی باعث پاک شدن اکسایش نوک هویه شده و سطح در گیر درفرایند ذوب را تمیز می میکند .

فرایند لحیم کاری :

نوک هویه را باید قلع اندود کنیم . اینکار از نوک هویه محافظت کرده و اجازه می دهد که لحیم به تمام سطح کار منتقل شود . به دقت مقدار کمی از لحیم تازه را روی هویه داغ قرار دهید به طوری که نوک هویه با لحیم پوشیده شود . اگر این کار ر به درستی انجام داده باشید، نوک هویه براق میشود .
به محض آن که نوک هویه قلعی شد، می توانید اجزای مورد نظرتان را به یک دیگر لحیم کنید . پس از هر چند بار اتصال ، هویه رو مجددا تمیز و قلع اندود نمایید .همچنین ، پس از پایان کار نیز نوک هویه را تمیز کنید . این عمل باعث افزایش عمر دستگاه شما می شود .
هویه را در دستی که با مسلط هستید قرار داده و سیم لحیم را با دست دیگر بگیرید . وقتی دو قطعه را به یکدیگر لحیم می کنید ، باید هویه را روی محل اتصال آن دو قرار دهید . هویه را چند ثانیه همان جا نگه داشته . سپس لحیم را زیر نوک هویه گذاشته و به وسیله هویه ، سیم لحیم را به مدار چاپی فشار دهید . هویه را یک تا دو ثانیه در همین وضعیت نگهداشته و هر چقدر سیم لحیم متفاوت باشد . بنا بر این لازم است که طلق دستور العمل انجام دهید . این قسمت اهمیت زیادی دارد.
اول سیم لحیم را خارج کنید . کل این فرایند نباید بیشتر از 5 ثانیه طول بکشد . در حالت عادی ، 3 تا 4 ثانیه کافی است . دمای هویه باید به قدری باشد که تنها قلع را ذوب نماید وبه مدارو قطعات آن آسیبی وارد ننماید. اصولا اگر دمای هویه حدود 50 درجه سانتی گراد از دمای ذوب قلع بالا تر باشد ، دمای مناسبی برای هویه محسوب میشود و به قطعات آسیبی نمی رساند.
فرایند لحیم کاری

فرایند لحیم کاری

 

پس از لحیم کاری چند ثانیه صبر کرده و به هویه لحیم دست نزنید. لحیم به سرعت سرد میشود اما حرکت دادن یا فوت کردن اتصال باعث خراب شدن آن می شود و اتصال کدر و دانه دانه شود که اصطلاحا به آن لحیم سرد می گویند. همچنین ممکن است .  توپی از لحیم اضافی روی منطقه اتصال باقی بماند . یک اتصال خوب باید دارای ظاهر صاف و یک دست بوده و طرفین آن مقعر و قرینه باشند.

لحیم زدایی :

وقتی میخواهیم قطعه ای را از روی برد درآوریم باید پایه های آن را بیا وریم برای اینکار ابتدا لحیم را برداشته و مجددا لحیم کاری کنیم . برای این منظور از قلع کش استفاده میکنیم. مکنده لحیم یک پمپ سرنگ مانند کوچک است که در دست قرار میگیرد . این پمپ از طریق ایجاد فشار خلاء ، لحیم را از روی سطوح بر میدارد . مکنده لحیم ابزار خوبی است و کارش را به درستی انجام می دهد . 
قلع کش

قلع کش

 

 
 
 

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *