تعمیر مخلوط کن برقی

مخلوط کن یک نوع وسیله برقی می باشد که به وسیله آن می توان مواد غذایی و میوه جات را خرد نموده و با یکدیگر و یا با مایعات مخلوط نمود . این عمل به واسطه گردش یک تیغ داخل پارچ مخصوص انجام می گیرد که در ادامه مطالب با این قطعات آشنا خواهید شد . مخلوط کن ها نیز مانند سایر لوازم خانگی دارای مدل های متنوع می باشند ولی اصول کار همه آنها یکی است .
این دستگاه ها دارای یک پارچ شیشه ای یا پلاستیکی مخروطی شکل می باشند که درون آن یک تیغ از جنس فولاد ضد زنگ تعبیه شده است . تیغ به وسیله یک موتور یونیورسال و کوپلینگ به گردش در می آید . کوپلینگ قطعه ای است که باعث به گردش در آمدن یک گردنده به کمک گردنده دیگر می شود . وجود کوپلینگ جدا شدن پارچ از بدنه را بسیار آسان می کند و نیاز به ابزار خاصی نمی باشد . برخی از مخلوط کن ها دارای یک کلید دو حالته می باشند که دستگاه را روشن و خاموش می کند ،
بدیهی است که این دستگاه فقط با یک سرعت ثابت کار می کند . در حالی که برخی دیگر دارای دو سرعت کند و تند می باشند و حتی مخلوط کن هایی با بیش از دو سرعت برای چرخش موتور نیز موجود میباشد .
مخلوط کن برقی
مخلوط کن برقی
بطور کلی مخلوط کن برقی به دو نوع تقسیم می شود :
مخلوط کن معمولی
مخلوط کن الکترونیکی
مخلوط کن معمولی دارای صفحه کلید مکانیکی است اما مخلوط کن الکترونیکی مجهز به پانل و نمایشگر الکترونیکی بوده که این موضوع می تواند در کنترل دستگاه نقش بسزایی داشته باشد .
در این قسمت ما ابتدا به مخلوط کن معمولی و در انتها با مخلوط کن الکترونیکی آشنا می شویم

 مخلوط کن معمولی

همانطور که گفته شد مخلوط کن معمولی دارای صفحه کلید مکانیکی است و از نظر عملکرد به سه دسته تقسیم می شوند :
– مخلوط کن تک سرعته
– مخلوط کن دو سرعته
– مخلوط کن چند سرعته

مخلوط کن الکترونیکی

این نوع مخلوط کن دارای پانل الکترونیکی می باشد که نسبت به نوع معمولی کار با آن بسیار راحت تر است . به دلیل اینکه مدار الکتریکی این مخلوط کن با انواع دیگر متفاوت می باشد ، قطعات آن به طور کامل در این بخش توضیح داده میشود .
پانل کنترل دارای چند میکروسوییچ می باشد که به وسیله آنها سرعت و زمان مناسب برای خرد کردن مواد غذایی داخل پارچ تنظیم می شود . مداری که برای تحلیل انتخاب کرده ایم این قابلیت را دارد که سرعت تنظیم شده توسط پانل کنترل را تحت نظر می گیرد . ممکن است سرعت موتور به دلیل سخت بودن مواد غذایی در لحظه شروع به کار کم باشد و بعد از شل شدن مواد غذایی در اثر خرد شدن ، سرعت موتور افزایش یابد .
 
 

تعمیر مخلوط کن برقی

جهت مشاهده این مطلب اینجا کلیک کنید

تعمیر مخلوط کن برقی

 
ولی این مدار به دلیل دارا بودن تاکومتر ( دور سنج ) و مدار الکترونیکی مربوطه تعداد دور چرخش محور آرمیچر را شمارش نموده و اطلاعات آن را به میکرو کنترلر ارسال می کند . سپس تصمیمات لازم توسط میکرو کنترلر گرفته شده و فرمان کاهش یا افزایش سرعت به درایور ( راه انداز ) موتور ارسال می شود .

عیوب رایج در مخلوط کن

عیب ۱- دستگاه بدون پارچ کارکرد صحیحی دارد ولی با اضافه کردن پارچ به آن ، موتور قدرت چرخش ندارد

علت – محور تيغ درون بوش گیرپاژ شده است :

چون مایعات مواد مخلوط شده درون پارچ ، چسبنده می باشند ممکن است درون بوش و اطراف محور تيغ نفوذ کرده و باعث چسبندگی شود . حتی این مورد ممکن است باعث شکستن دندانه های کوپلینگ شود .

عیب ۲- مواد داخل پارچ به خوبی خرد نمی شوند .

علت 1- پره های تیغ از حالت نرمال خارج شده اند :

مواد سخت مانند یخ زیر پره های تیغ رفته و باعث می شوند تا پره هایی که رو به پایین هستند ، به طرف بالا خم شوند و مواد کف پارچ خوب خرد نشوند . برای رفع عیب کافی است توسط انگشتان دست کمی تیغ ها را به طرف پایین فشار دهید . فقط دقت نمایید که تیغ ها زیاد خم نشوند چون ممکن است به بدنه برخورد کنند .

عیب ۳- صدای موتور به گوش می رسد ولی تیغ هیچ حرکتی ندارد :

علت – دندانه های کوپلینگ شکسته است :

برخی از کوپلینگها از جنس پلاستیک بوده و دارای دندانه های چنگالی می باشند . با شکستن دندانه های این نوع کوپلینگها ارتباط بین نر و ماده به طور کامل قطع می شود .

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *