تعمیر آبمیوه گیر برقی

یکی دیگر از دستگاه های گردنده برقی که مصرف زیادی در منازل دارد آبمیوه گیر برقی می باشد . این دستگاه به کمک یک صفحه که روی آن تیغ های گوهای شگل تعبیه شده است قطعات میوه را به اندازه های بسیار ریز خرد نموده و سپس به طرف توری هدایت می کند ، چرخش سریع توری باعث ایجاد نیروی گریز از مرکز می شود که تحت تأثیر آن آب میوه از خرده های کوچک میوہ جدا شده و از توری عبور می کند .
آبمیوه پس از عبور از توری داخل کانال مخصوص ریخته شده و از آنجا به لیوان سرازیر می شود . وقتی آب از خرده های میوه جدا می شود ، تفاله باقی مانده در داخل توری به علت خشک شدن ، وزن آن کمتر شده و در اثر نیروی گریز از مرکز از داخل توری به طرف انباره تفاله پرتاب می شود و به این ترتیب توری خالی شده و برای خرده میوه های بعدی جا باز می شود .
آبمیوه گیر برقی
آبمیوه گیر برقی
البته قابل ذکر است که در برخی از آب میوه گیری ها تفاله داخل توری باقی می ماند و بعد از اینکه توری از تفاله شد باید دستگاه را خاموش نموده و تفاله ها را از درون توری تخلیه نمود . این نوع آبمیوه گیری ها دارای موتور القایی می باشند و نسبت به آبمیوه گیری هایی که موتور یونیورسال دارند عمر زیادی داشته و می توان با آن ها آبمیوه بیشتری در یک مرحله کاری تهیه نمود در صورتی که آبمیوه گیری هایی که موتور یونیورسال دارند باید پس از مدت کوتاهی از استفاده ، دستگاه را خاموش نموده و چند دقیقه به آن استراحت داده شود .
با توضیحات ارائه شده متوجه شدید که آبمیوه گیری ها در دو نوع تولید می شوند :
آبمیوه گیری با موتور القایی
آبمیوه گیری با موتور یونیورسال

آبمیوه گیری با موتور القایی ( آسنکرون )

این نوع آبمیوه گیری ها شکل ظاهری زیبایی ندارند ولی از لحاظ کاربردی ، توانایی کارکرد در مدت زمان طولانی را دارند به طوری که دستگاه هایی که در آبمیوه فروشی ها استفاده می شوند دارای این نوع موتور و سیستم می باشند . شکل زیر نمونه ای از این نوع دستگاه را نشان میدهد .
آبمیوه گیری با موتور آسنکرون
آبمیوه گیری با موتور آسنکرون
تیغ و توری این آبمیوه گیر طوری طراحی شده است که تفاله را درون خود نگه می دارند و پس از پر شدن باید دستگاه را خاموش و درب آن را برداشته و تفاله را تخلیه نمود . یکی از عمده ایراد های این آبمیوه گیری به لرزش افتادن دستگاه پس از پر شدن توری از تفاله می باشد . آبمیوه گیری آسنکرون از دو قسمت اجزای مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده است که بطور جداگانه تشریح می گردد .

آبمیوه گیری با موتور یونیورسال

این نوع آب میوه گیری ها از نظر مدل و طراحی ظاهری دارای تنوع زیادی می باشند و یکی دیگر از مزیت های این نوع دستگاه نسبت به نوع موتور القایی این است که تفاله را در یک مخزن دیگر و به دور از توری جمع می کند و برای تخلیه انبار تفاله نیازی به باز کردن درب دستگاه نمی باشد .
 
 
 
نکته مهم در استفاده از این دستگاه رعایت مدت زمان کارکرد دستگاه در یک مرحله کاری می باشد که این زمان در دفترچه راهنمای مصرف کننده ذکر می شود . به طور میانگین این زمان را ۸ دقیقه می توان در نظر گرفت .
ابمیوه گیری با موتور یونیورسال
ابمیوه گیری با موتور یونیورسال

– عیوب رایج در آبمیوه گیری

عیب ۱- دستگاه روشن نمی شود .

علت ۱- دوشاخه یا کابل معیوب است :

توسط مولتی متر دوشاخه و کابل را آزمایش نمایید .

علت ۲- کلید معیوب است :

قطعات مکانیکی کلید بعد از مدتی فرسوده شده و ارتباط الکتریکی بین پلاتین های آن برقرار نمی شود .

علت ۳- میکروسوییچ معیوب است :

میکروسوییچ به دلیل ظریف بودن بیشتر در معرض خرابی می باشد .
شكل ( الف ) وضعیت میکروسوییچ در حالت قطع را نشان میدهد که مقدار اهمی در حدود ۱۰ مگا اهم یا بیشتر را دارد و همچنین شکل ( ب ) وضعیت کلید در حالت وصل را نشان میدهد که مقدار اهمی آن صفر می باشد و بیزر نیز به صدا در می آید .

عیب ۱- دستگاه هنگام کار لرزش شدیدی دارد

علت ۱- توری تاب دارد :

چون موتور و توری با سرعت زیادی در چرخش می باشند ، کوچکترین تاب در توری باعث به هم خوردن بالانس و لرزش شدید دستگاه می شود که باید تعویض شود .

علت ۲- لاستیک های لرزه گیر پاره شده اند :

موتور را توسط لاستیک های لرزه گیر به بدنه وصل می شود و اگر این لاستیک ها معیوب باشند موتور در جای خود لق بوده و هنگام کار لرزش خواهد داشت .

عیب ۲- مقداری از آب میوه درون تفاله باقی می ماند .

علت سرعت موتور پایین است چند علت باعث کم شدن سرعت موتور می شود . یکی از این علت ها انتخاب سرعت پایین در دستگاه های دو یا چند کاره می باشد . دیگری نیم سوز بودن موتور است علت بعدی معیوب بودن یاتاقان ها می باشد و ممکن است گیرپاژ کرده باشند .
منبع:
تعمیر کار لوازم خانگی گردنده و حرارتی برقی – مهدی صادقی آذر

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *