سماور با المنت آبی

سماور برقی یکی از دستگاه های حرارتی برقی می باشد که کاربرد زیادی دارد . این دستگاه بیشتر در اندازه ۴ ، ۶ ،۵ لیتری تولید میشود و سایز زیاد بزرگی ندارد زیرا در اینصورت مصرف برق بسیار بالایی خواهد داشت .
سماور آبی

سماور آبی

سماور ها دارای بدنه ای از جنس استیل می باشند تا علاوه بر زیبایی ، در برابر عوامل جوی و رطوبت دوام بیشتری داشته و به راحتی قابل تمیز کردن باشند . در قسمت بالایی بدنه سماور یک فرو رفتگی یا برآمدگی به صورت کمر در دور بدنه ایجاد می کنند که علاوه بر زیبایی طرح ، نشانگر سقف آب می باشد که نباید آب بیشتر از آن داخل مخزن ریخته شود .
سماورهای برقی به دو نوع تقسیم بندی می شوند :
سماور با المنت خشک ( هوایی یا معمولی )
– سماور با المنت آبی

سماور با المنت آبی :

المنت این سماور ها در داخل مخزن قرار گرفته و در تماس با آب می باشند . این عمل باعث می شود که بتوان المنتی با توان بیشتر انتخاب نمود زیرا آبی که در تماس با المنت است حرارت آن را سریع به خود جذب نموده و از سوختن المنت جلوگیری می کند ولی اگر مخزن بدون آب باشد المنت در مدت زمان بسیار کوتاهی قطع خواهد شد . البته برای رفع این مشکل تدابیری به کار برده اند که از سوختن المنت جلوگیری می کند . المنت در این سماورها در دو نوع می باشد : یک مدل المنت معمولی است که اگر بدون آب روشن شود سریع قطع خواهد شد ولی نوع دیگر دارای صفحه حساس بیمتال می باشد که اگر حرارت المنت در زمان نبود آب بیشتر از حد مجاز شود سریع برق المنت را قطع نموده و از سوختن آن جلو گیری می کند.
حتی اگر این المنت ها به طور صحیح وصل نشوند به دلیل وجود یک میکروسوییچ در داخل پایه المنت از عبور برق به المنت جلوگیری خواهد نمود . شکل زیر نمونه ای از این المنت ها را نشان میدهد .
المنت

المنت

المنت آبی توسط لاستیک مخصوص در سوراخ کف مخزن آب سماور نصب می شود تا لاستیک از نشت آب بر روی سماور جلوگیری نماید . خرابی لاستیک ذکر شده و یا عدم نصب صحیح آن باعث نشت آب و در نتیجه قطع شدن المنت می شود . در شکل زیر این لاستیک نشان داده می شود .
لاستیک آب بندی المنت

لاستیک آب بندی المنت

 برای آزمایش کردن المنت مولتی متر را روی یکی از رنج های پایین مقاومت تنظیم کرده و به دو سر المنت وصل می کنیم اگر مولتی متر عددی را نشان داد المنت سالم و در غیر این صورت المنت معیوب می باشد اگر مولتی متر از نوع عقربه ای است رنج R × 1 را انتخاب نمایید . آزمایش اتصال بدنه المنت نیز ضروری می باشد چون ممکن است برق را به آب انتقال دهد و آب به عیت رسانا بودن برق را به بدنه سماور راه داده و باعث برق گرفتگی شود .
 
 

سماور برقی با المنت خشک

سماور برقی با المنت خشک

 
البته ذکر یک مورد در اینجا ضروری به نظر می رسد و آن هم معرفی برق القایی می باشد . برخی از لوازم برقی خانگی که هم مصرف برق زیادی دارند و هم دارای بدنه فلزی می باشند ممکن است در اثر عبور جریان برق زیاد از سیم ها ، المنت و سیم پیچ دستگاه و میدان مغناطیسی ایجاد شده در اطراف آنها ( طبق قانون دست راست سیم حامل جریان ولتاژی روی بدنه و قسمت های هادی حتی آب درون آن دستگاه القا شود که باعث روشن شدن فازمتر می شود ولی هیچ خطری برای انسان نداشته و باعث برق گرفتگی نمی شود که به آن فاز یا ولتاژ القایی می گویند . برای رفع آن می توانیم به کمک یک سیم بدنه فلزی را به لوله فلزی آب شهر یا اسکلت فلزی ساختمان یا حتی یک میخ درون دیوار وصل نماییم تا برق القایی از بین رفته و دیگر فازمتر روشن نشود .
سایر قسمت های این سماور مانند ترموستات و سیم کشی ، تفاوتی با سماور با المنت خشک ندارد .

 

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *