سماور برقی با المنت خشک

سماور برقی یکی از دستگاه های حرارتی برقی می باشد که کاربرد زیادی دارد . این دستگاه بیشتر در اندازه ۴ ، ۶ ،۵ لیتری تولید میشود و سایز زیاد بزرگی ندارد زیرا در این صورت مصرف برق بسیار بالایی خواهد داشت .
سماور برقی

سماور برقی

سماور ها دارای بدنه ای از جنس استیل می باشند تا علاوه بر زیبایی ، در برابر عوامل جوی و رطوبت دوام بیشتری داشته و به راحتی قابل تمیز کردن باشند . در قسمت بالایی بدنه سماور یک فرو رفتگی یا برآمدگی به صورت کمر در دور بدنه ایجاد می کنند که علاوه بر زیبایی طرح ، نشانگر سقف آب می باشد که نباید آب بیشتر از آن داخل مخزن ریخته شود .
سماورهای برقی به دو نوع تقسیم بندی می شوند :
– سماور با المنت خشک ( هوایی یا معمولی )
– سماور با المنت آبی

سماور با المنت خشک :

المنت این سماورها از نوع فنری یا تسبیحی می باشد که در شیار مخصوص زیر مخزن آب سماور که تنوره نام دارد قرار می گیرد . المنت تسبیحی در واقع همان المنت فنری شکل است که درون مهره های نر و ماده چینی قرار گرفته اند . چون در این سماور المنت بدون تماس با آب و در هوای آزاد روشن می شود ، باید مقاومت اهمی زیادی داشته باشد تا جریان عبوری از آن کم شده و توان کمتری داشته باشد که در نتیجه حرارت تولیدی نیز کمتر خواهد شد . به دلیل عدم تماس المنت با آب عمر بیشتری دارد ولی در عوض حرارت دیرتر به آب انتقال یافته و دیرتر آب را می جوشاند . سوراخ شدن کف سماور باعث نشت آب به روی المنت و قطع شدن آن می شود . شکل زیر نمونه ای از المنت های خشک یا تسبیحی سماور را نشان میدهد .
المنت تسبیحی

المنت تسبیحی

چون المنت در زیر مخزن سماور قرار دارد ، قسمتی از حرارت آن به کف سماور انتقال می یابد و باعث سوختن صفحه ای که سماور روی آن قرار دارد می شود . برای رفع این مشکل زير المنت یک ورق مقوای نسوز و یک ورق صفحه فلزی قرار می دهند تا از انتقال حرارت به پایین سماور جلوگیری نماید . خراب شدن و از بین رفتن مقوای نسوز باعث می شود ایراد ذکر شده دوباره بروز کند و حرارت به کف سماور انتقال پاید که علاوه بر سوختن محل استقرار سماور می شود ، کارکرد ترموستات را نیز مختل می کند زیرا حرارت بیشتر و سریعتر از حد لازم به ترموستات می رسد و ترموستات قبل از جوش آمدن آب المنت را خاموش می کند . شکل زیر نمونه ای از مقوای نسوز را نشان می دهد.
مقوای نسوز

مقوای نسوز

برای کنترل حرات المنت و آب سماور از ترموستات بیمتال استفاده می شود .
ترموستات نیز خرابی های خاص خود را دارد و باعث ایجاد اختلال در کارکرد سماور می شود که این ایرادها به ترتیب زیر می باشد :
1- جوش خوردن پلاتین ترموستات :
یکی از شایع ترین ایراد ترموستات است که باعث یکسره کار کردن سماور میشود . برای رفع این ایراد بهتر است ترموستات را عوض کنیم ولی برای رفع موقت این عیب می توانیم به کمک یک تیغه پلاتین ها را از همدیگر جدا نموده و با یک سمباده نرم آنها را تمیز نماییم ولی امکان این که در مدت زمان کوتاه دوباره پلاتین ها به یک دیگر بچسبند وجود دارد .
 
 
 
۲- از تنظیم خارج شدن ترموستات
3- عدم وصل شدن پلاتین های ترموستات به یکدیگر :
در این حالت سماور هیچ وقت روشن نمی شود . علت آن یا تنظیم نبودن ترموستات یا خارج شدن برنجی ترموستات است که شکل زیر آن را نشان میدهد .
ترموستات بیمتال و برنجی چینی آن

ترموستات بیمتال و برنجی چینی آن

 

 

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *