تشخیص پایه ها و سالم بودن دیود نیمه هادی با استفاده از اهم متر

 همان طوری که میدانید دیود نیمه هادی در بایاس مستقیم مقاومت نسبتا کم و در بایاس معکوس مقاومت نسبتا زیادی دارد . همچنین کاملا آگاهی دارید که مدار داخلی بعضی از اهم متر ها به شکل زیر می باشد ( بیشتر اهم متر های آنالوگ ) .
مدار داخلی اهمتر
مدار داخلی اهمتر
 
مقاومت داخلی اهمتر با تعویض رنج اهم متر ( Rx10 , R x1 … ) تغییر می نماید . در رنج Rx1 مقاومت داخلی از بالا ترین اهم برخوردار است . در نتیجه در صورتی که در این رنج اهم متر به دو سر المانی وصل گردد ، کم ترین جریان از المان خواهد گذشت .
 
 

تعیین منحنی مشخصه دیود نیمه هادی در بایاس مستقیم و معکوس

تعیین منحنی مشخصه دیود نیمه هادی در بایاس مستقیم و معکوس

 
طبق شکل بالا ترمينال منفی اهم متر به پایه مثبت باطری درونی و ترمینال مثبت اهم متر به پایه منفی باطری درونی متصل است ( در بعضی اهم متر ها خلاف این است ) . در کاربرد اهم متر ، ما فقط به ترمینال ها و رنج اهم متر دسترسی داریم .
در صورتی که ترمینال های اهم متر به دو سر دیود متصل گردد ، در صورت امکان پذیر است . یا ترمینال منفی که از درون به قطب مثبت باطری وصل است ، به کاتد وصل میشود . در این صورت دیود به بایاس معکوس می رود و اهمتر مقاومت زیاد نشان می دهد . یا ترمینال منفی به آند متصل می گردد . در این صورت دیود به بایاس مستقیم رفته و اهم متر مقاومت کم نشان میدهد .

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *