تعیین منحنی مشخصه دیود نیمه هادی در بایاس مستقیم و معکوس

همان طور که می دانید ، دیود نیمه هادی دارای دو ناحیه P و N می باشد که به واسطه ناحیه تخلیه از هم جدا می گردند . ناحیه P را آند ( A ) و ناحیه N را كاتد ( K ) می نامند . برای ناحیه تخلیه ولتاژی در نظر می گیرند و آن را با نشان می دهند . مقدار این ولتاژ برای دیود های ژرمانیم نزدیک به 0/2 تا 0/3 ولت و برای دیود های سیلیکونی نزدیک به 0/5 تا 0/7 ولت می باشد . می توان متناظر با ولتاژ V ، در درون دیود منبع ولتاژی در نظر گرفت که قطب مثبت آن به ناحیه P و قطب منفی آن به ناحیه N اتصال یافته و ولتاژ آن باشد . شکل زیر نواحی دیود ، آند ، کاتد و شکل نمادین آن را نشان می دهد .
شکل 1
چنانچه دیود در مدار بگونه ای قرار گیرد که قطب مثبت منبع ولتاژ ( بیرونی ) مدار به ناحیه P و قطب منفی منبع به ناحیه N اتصال یابد ، دیود در بایاس مستقیم یا رفت قرار می گیرد . در این بایاس هر گاه ولتاژ منبع از  Vv بیشتر گردد ، در جهت فلش شکل نمادین ، از دیود جریانی عبور می کند . این جریان را جریان رفت نام گذاری کرده و مقدار آن از منحنی مشخصه مستقیم دیود ( شکل زیر ) پیروی نموده و نشانگر مقاومت نسبتا کم دیود در بایاس مستقیم است .
 
 

تشخیص پایه ها و سالم بودن دیود نیمه هادی با استفاده از اهم متر

تشخیص پایه ها و سالم بودن دیود نیمه هادی با استفاده از اهم متر

 
در عمل در این بایاس باید متوجه بود که جریان عبوری از دیود از نهایت جریان رفت مجاز آن [ ( IF ( max ] تجاوز نکند و الا باعث سوختن آن می شود . اگر قطب مثبت منبع ولتاژ مدار به ناحیه N و قطب منفی به P اتصال یابد ، دیود در بایاس معکوس واقع می گردد . در این بایاس جریان بسیار کمی در جهت خلاف فلش شکل نمادین در دیود جاری می شود . این جریان را جریان اشباع معکوس ( ) می نامند و نشانگر مقاومت زیاد دیود در بایاس معکوس است .
منحنی مشخصه مستقیم و معکوس دیود
منحنی مشخصه مستقیم و معکوس دیود
 
در این بایاس نیز باید متوجه بود که قدر مطلق ولتاژ منبع از قدر مطلق ولتاژ شکست ( BV ) دیود تجاوز نکند و الا سوختن دیود را در پی خواهد داشت

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *