نصب اجزای درب اتوماتیک به تابلوی مرکزی

 در شکل زیر نحوه نصب ترمینال های تابلوی مرکزی با اجزای سیستم درب اتوماتیک را می بینید . برای فعال سازی تابلوی مرکزی ، باید برق v 220 متناوب یا برق شهر را به ترمینال های ۱ و ۲ در تابلوی مرکزی متصل نماییم . سپس به ترتیب ترمینال های دیگر را فعال می کنیم که به ترتیب آن ها را شرح می دهیم .

تابلوی مرکزی

تابلوی مرکزی

 ترمینال موتور

در سیستم درب اتوماتیک دو عدد جک پشت درب نصب می شود و هر جک یک موتور دارد . اگر جک VDC 12 یا VDC 24 باشد دو سیم از آن بیرون می آید که به رنگ های سفید و سیاه یا قرمز و سیاه هستند . اما اگر جک از نوع VAC 220 باشد سه سیم و از آن بیرون می آید .
اگر جک از نوع ولتاژ مستقیم باشد سیستم تابلوی مرکزی به طور هماهنگ با آن ، ترمینال دو پایه دارد که آن را با رعایت رنگ و قطب مثبت و منفی نصب می کنیم . سیم های بیرون آمده از کابل جک به رنگ های مشکی و سفید بوده که سفید را به منفی و مشکی را به مثبت متصل می نماییم . با این روش ترمینال های موتور m1 و m2 را به موتورهای جک وصل می کنیم . این نوع جک ها معمولا VDC 12 و یا VDC 24 هستند .
اگر جک از نوع سه سیم یا VAC 220 باشد ترمینال موتور هم سه تایی است که با رعایت رنگ ، آن ها را متصل می کنیم . ترمینال ها به ترتیب – باز ( open ) – مشترک ( com ) – بسته ( close ) هستند

 ترمینال قفل برقی

 ترمینال قفل برقی ( Latch lock ) به صورت دو پایه است که معمولا روی تابلوی مرکزی محل نصب آن مشخص است . این ترمینال جهت قطب ندارد . قفل برقی با ولتاژهای ۷ 12 و 24 کار کنند . در موقع فعال شدن سیستم درب اتوماتیک ، تابلوی مرکزی ، یک ولتاژ مناسب به قفل برقی اعمال کرده که باعث باز شدن آن می شود . قفل شدن قفل برقی به صورت مکانیکی انجام می شود به همین علت در زمان بسته شدن از تابلوی مرکزی هیچ فرمانی برای قفل برقی صادر نمی شود بلکه قفل شدن به وسیله فشار بازوهای جک در هنگام بسته شدن انجام می گیرد . 

ترمینال فلاشر

ترمینال فلاشر به صورت دو تایی است که از تابلو مرکزی به فلاشر متصل است . اگر فلاشر 12 VDC یا VDC 24 باشد یک ولتاژ مقطع از تابلو برای آن ارسال می شود . اگر VAC 220 باشد فقط یک ولتاژ از تابلو به آن داده میشود و مدار مقطع کننده ولتاژ درون خود فلاشر قرار دارد .

ترمینال آنتن

ترمینال آنتن نیز به صورت دو تایی می باشد – که باید در هنگام نصب آنتن حتما به مثبت و منفی سیم آنتن توجه شود در غیر این صورت نصب آنتن هیچ تاثیری در برد ریموت ندارد . کابل آنتن از نوع 58 RG است .  
 

یکی از بهترین کسب و کار ها

کسب و کار نصب درب اتوماتیک ریلی هستش

ما کمکتون می کنیم این کسب و کار رو راه اندازی کنید

دوره جامع نصب درب اتوماتیک ریلی

 

 ترمینال کلید اضطراری

کلید اضطراری برای زمانی کاربرد دارد که ریموت کنترل نداشته باشیم و تصمیم بگیریم که درب را باز کنیم . در بعضی از سیستم های درب کنترلی یک کلید هر دو لنگه درب را باز میکند و در بعضی مدل های دیگر دو کلید قرار دارد که یک کلید فقط یک لنگه درب را باز کرده و کلید دوم هر دو لنگه را با هم باز می کند . 
ترمینال های مربوط به کلید اضطراری در تابلوی مرکزی در حقیقت کلید پوش باتون ( Push button ) هستند که از نوع Normally open ) No ) یا به طور معمولی در حالت باز هستند و با یک فشار به طور موقت مدار را وصل نموده و بلافاصله قطع می شوند .

 ترمینال سنسور چشمی

سنسور چشمی از یک قسمت فرستنده ( TX ) و گیرنده ( Rx ) تشکیل شده است . در بسیاری از موارد فقط یک سنسور چشمی در داخل پشت درب پارکینگ قرار میدهند اما به طور اصولی باید یک سنسور چشمی دیگر شامل فرستنده و گیرنده را در بیرون کنار درب رو بروی هم قرار دهیم . سنسور چشمی فرستنده دارای ۲ پایه و گیرنده دارای ۵ پایه است . جهت اتصال یک سنسور چشمی یک تغذیه VDC 12 نیاز است .
 ترمینال سنسور چشمی

 

ترمینال های مربوط به سنسور چشمی در داخل تابلوی مرکزی دارای یک تغذیه VDC 12 است که باید آن راهم به فرستنده و هم به گیرنده متصل نماییم . در گیرنده از کنتاکت ( Nc ( Normally close که در حالت معمولی بسته است استفاده می کنیم . کنتاکت Nc را به GND متصل کرده و ترمینال COM که کنتاکت مشترک ( c ) است را به ترمینال sensor میدهیم . البته دستگاه ساختار super jack به این صورت است و در دیگر دستگاه ها باید مدار photo با وضعیت Nc نصب شود .
 

یکی از بهترین کسب و کار ها

کسب و کار نصب درب اتوماتیک بازویی هستش

ما کمکتون می کنیم این کسب و کار رو راه اندازی کنید

دوره جامع نصب درب اتوماتیک بازویی

 
منبع:
برقکار ساختمان – حسن بهره مند – عبداله رضایی

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *