لامپ بخار جیوه پرفشار MBF

لامپ های بخار جیوه که در ایران به لامپ های گازی نیز معروف هستند ، قدیمی ترین نوع لامپ های HID می باشند که در ابتدا برای روشنایی خیابان ها از آن ها استفاده می گردید . این لامپ ها دارای دمای تخلیه ی بالا بوده و به همین دلیل از یک محفظه داخلی کوارتز به نام محفظه تخلیه ، برای عمل تخلیه استفاده نموده و برای پوشش بیرونی نیز از حباب بیرونی معمولی استفاده می نمایند .
اصول کلی راه اندازی این لامپ ها به لامپ های فلورسنت شبیه است . این لامپ ها دارای دو الکترود اصلی و یک الکترود کمکی می باشند . الکترود کمکی در مجاورت یکی از الکترود های اصلی قرار گرفته و با یک مقاومت به الکترود مقابل متصل است .
پس از بستن کلید ، ولتاژ تغذیه ، بین دو الکترود اصلی و نیز الکترود کمکی و الکترود اصلی مجاور آن اعمال می گردد . ولتاژ بین الکترود اصلی و الکترود کمکی مجاورش باعث یونیزاسیون گاز ما بین ایندو و برقراری یک آرک شده میدان الکتریکی ایجاد شده باعث شروع یونیزه شدن گاز در سایر قسمت های محفظه تخلیه بین دو الکترود اصلی گردد .
گرمای ناشی از تخلیه گازی ، فلز جیوه در لوله را بخار کرده و سپس تخلیه به وسیله بخار جیوه ادامه می یابد . برای رسیدن این فرآیند به حالت پایدار و در نتیجه نور دهی کامل حدود ده دقیقه زمان لازم است و برای روشن شدن دوباره ، نیاز به خنک شدن برای پایین آمدن فشار و امکان انجام یونیزه شدن دارد . به دلیل وجود الكترود کمکی ، نیاز به استارتر جداگانه نخواهد بود و تنها برای محدود کردن جریان راه اندازی به بالاست نیاز دارند .
 
 
 
نوعی از این لامپ ها به صورت بالاست سرخود می باشد و جریان به وسیله یک رشته تنگستن که در داخل لامپ تعبیه شده است محدود می شود . این لامپ ها نیاز به وسایل کمکی بیرونی نداشته و می توانند به عنوان جایگزین لامپ های رشته ای ساده بدون نیاز به وسایل جانبی دیگر مانند بالاست مستقیما " به برق شهر وصل شوند بر روی این لامپ ها از حرف MBTF يا QB به عنوان مشخصه استفاده شده است .
بازده نوری این لامپ ها تا حدودی بهتر از بازده نوری لامپ های رشته ای است ولی طول عمر آن ها در حدود شش برابر لامپ های رشته ای است . این لامپ در توان های ۱۲۵ تا ۴۰۰ وات و شار نوری ۶۱۰۰ تا ۲۲۰۰۰ لومن ساخته شده دارای رنگ نور سفید بوده و رنگ نور ، قیمت مناسب و عمر طولانی موجب گردیده که از این لامپ ها به طور گسترده در معابر عمومی ، محیط های کار سر بسته استفاده گردد .
همچنین به دلایل ابعاد کوچک و ساخت در وات های بالا در بسیاری از موارد به لامپ های فلورسنت و CFL ترجیح داده میشوند . لامپ بخار جیوه برای روشنایی خیابان ها ، بزرگ راه ها ، مغازه ها ، مکان های ورزشی سرپوشیده و کار خانه جات مورد استفاده قرار می گیرد . به منظور اصلاح ضریب قدرت و کاهش توان راکتیو ، یک خارن ( PFC ) با مدار لامپ موازی میشود . 
مدار راه اندازی لامپ بخار جیوه پر فشار
مدار راه اندازی لامپ بخار جیوه پر فشار

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *