شیوه نگهداری هویه ها

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و موردنیاز در الکترونیک، دستگاه هویه است. تعمیرکار بردهای الکترونیکی، برای  برداشتن و یا گذاشتن آیتم‌ها و به عبارتی مونتاژ و دمونتاژ، نیاز به یک هویه مناسب دارد. یکی از راه‌های داشتن هویه مناسب، نگهداری و تمیز کردن دوره‌ای آن است؛ هرچه دستگاه تمیزتر و سالم‌تر باشد، تعمیر برد الکترونیکی، بهتر انجام خواهد شد

شیوه نگهداری هویه‌ها

یکی از ابزارهای بسیار کاربردی و موردنیاز در الکترونیک، دستگاه هویه است. تعمیرکار بردهای الکترونیکی، برای  برداشتن و یا گذاشتن آیتم‌ها و به عبارتی مونتاژ و دمونتاژ، نیاز به یک هویه مناسب دارد. یکی از راه‌های داشتن هویه مناسب، نگهداری و تمیز کردن دوره‌ای آن است؛ هرچه دستگاه تمیزتر و سالم‌تر باشد، تعمیر برد الکترونیکی، بهتر انجام خواهد شد.

 اگر بتوانید دستگاه را خوب نگهداری کنید، مجبور به تعویض دستگاه نخواهید بود و لازم نیست هر ماه قطعات داخلی دستگاه را تعویض کنید؛ در این صورت به میزان قابل توجهی در هزینه‌‌ها صرفه جویی کرده‌اید.

انواع مختلفی از هویه‌ها در بازار وجود دارد که با توجه به نیاز خود می‌توانید آن را تهیه کنید. برخی از این دستگاه‌ها، قابلیت تنظیم دما را دارند، در زمان استفاده از این دستگاه، باید این نکته را در نظر داشته باشید که دستگاه را نباید خیلی روشن نگه دارید؛ بهتر است از این نوع‌ برای انجام کارهای مقطعی استفاده کنید و در مدت زمان مشخصی آن‌ را خاموش کنید و نهایتاً آن را در مدت 20 دقیقه روشن نگه دارید تا به مدار داخلی، تنظیم‌گر دما و ترموستات آن صدمه وارد نشود و طول عمر آن افزایش یابد، در این صورت دستگاه مدت زمان بیشتری به طرز صحیح کار خواهد کرد.

نکته دیگری که برای نگهداری دستگاه‌ باید در نظر بگیرید میزان دمای استاندارد دستگاه است؛ با توجه به نوع قلع مورد استفاده، دما را تنظیم کنید؛ بهتر است دما از 420 تا 450 درجه بالاتر نرود تا به مدار داخلی آسیب وارد نشود و المنت‌های داخلی سالم بمانند.

لازم به ذکر است که باید مراقب باشید تا در زمانی که دستگاه کاملاً داغ شده است ضربه محکمی به دستگاه وارد نشود.

بهتر است در زمان استفاده از دستگاه لحیم قابل حمل، پس از هر نیم ساعت تا 1 ساعت روشن بودن دستگاه، 5 تا 10 دقیقه به آن استراحت دهید تا المنت‌ها تا حدودی خنک شوند.

 

شیوه نگهداری هویه‌

یکی دیگر از روش‌های نگهداری از هویه، تمیز کردن نوک آن است. برای نگهداری نوک دستگاه، قبل از استفاده، بهتر است با استفاده از یک احیا کننده استاندارد ومناسب، نوک هویه را تمیز کنید. همچنین با استفاده از روغن لحیم می‌توانید طول عمر نوک دستگاه را افزایش دهید

 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *