تلویزیون صدا دارد اما تصویر ندارد

در این پست به بررسی ایراد تلویزیون با مشکل ( تلویزیون صدا دارد اما تصویر ندارد ) خواهیم پرداخت.
در صورتی که تلویزیون صدا داشته باشد اما تصویر نداشته باشد اغلب مشکل از نور پس زمینه یا همان بکلایت است. نور پس زمینه LCD یک جزء ضروری در تلویزیون های LCD است که روشنایی لازم را برای نمایشگر فراهم می کند.
هنگامی که نور پس زمینه LCD تلویزیون خراب می شود، می تواند منجر به وضعیتی شود که تلویزیون دارای صدا باشد، اما صفحه تلویزیون سیاه یا بسیار کم نور باشد.

 

تلوزیون صدا دارد تصویر ندارد

 

این ایراد می تواند دلایل مختلفی داشته باشد . یک احتمال این است که لامپ های led یا فلوروسنت پس زمینه آسیب دیده یا سوخته است. با گذشت زمان، طول عمر لامپ های بکلایت کاهش می یابد و منجر به از دست دادن روشنایی یا خرابی کامل می شود. در چنین مواقعی تعمیر یا تعویض لامپ های بکلایت ضروری است.
برای شروع  تعمیر بکلایت LCD، تشخیص علت دقیق مشکل بسیار مهم است. عیب یابی می بایست توسط یک تکنسین تلویزیون حرفه ای یا با دنبال کردن برخی از مراحل عیب یابی انجام شود.
تکنسین می بایست قبل از بازکردن دستگاه از صحت اتصالات و کابل ها اطمینان حاصل کند. . یک تکنسین تلویزیون واجد شرایط، تخصص و ابزار لازم برای تشخیص و تعمیر مشکل بکلایت را دارد.

 

تلویزیون تصویر ندارد

 

برای دسترسی به لامپ های lcd می بایست تلویزیون باز شود و پس از جدا سازی برد ها ، پنل دستگاه با احتیاط بسیار زیاد از دستگاه جدا و در مکان مناسبی قرار داده شود ، و با دسترسی به مدار بکلایت با استفاده از ابزارهای مخصوص همچون تستر بکلایت از سالم بودن لامپ ها اطمینان حاصل کنند. بسته به شدت مشکل، تکنسین ممکن است راه حل های مختلفی را برای تعمیر بکلایت انجام دهد. در برخی موارد، ممکن است بتوان لامپ های معیوب را تعویض کرد. با این حال، اگر مشکل نور پس‌زمینه پیچیده‌تر باشد، ممکن است نیاز به تعویض سایر اجزا یا حتی کل پنل LCD داشته باشد.
شایان ذکر است که تعمیر نور بکلایت LCD فقط باید توسط متخصصان با تجربه انجام شود، زیرا این کار شامل کار با قطعات الکترونیکی است و می تواند خطرناک باشد و در صورتی که فرد تجربه باز کردن تلویزیون را  نداشته باشد می تواند منجر به شکستن پنل تلویزیون شود که دیگر قابل تعمیر نخواهد بود. در نتیجه، وقتی تلویزیون صدا دارد اما تصویر ندارد، احتمالاً به دلیل نقص نور پس زمینه LCD است.
در دوره تخصصی تعمیرات تلویزیون که توسط مهندس رزمجویی تدریس شده است این ایراد بررسی و روش رفع آن آموزش داده شده است.می توانید قسمتی از این آموزش را در ویدئو زیر بصورت رایگان مشاهده فرمایید:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *