تعمیر پلو پز برقی

پلو پز برقی

پلوپز برقی نیز یکی دیگر از دستگاه های حرارتی برقی می باشد که به کمک المنت ، انرژی الکتریکی را به حرارت تبدیل می کند و با این فرآیند برنج داخل دیگ تفلون را طبخ می نماید . پلوپز نیز مانند سایر دستگاه ها دارای مدل های متنوع می باشد که به ترتیب توضیح داده خواهند شد .
پلو پز برقی
پلو پز برقی
نحوه کارکرد پلوپز به این صورت است که ابتدا برنج و مقداری آب را به نسبت مناسب داخل دیگ تفلون ریخته و تایمر یا ترموستات روی زمان و دمای لازم تنظیم می گردد . با شروع به کار دستگاه المنت دمای لازم برای جوش آمدن آب را تأمین می کند و تا تبخیر کامل آب المنت روشن می ماند . بعد از تبخیر آب درب دستگاه را گذاشته و منتظر دم کشیدن برنج می شوند . در این فاصله ترموستات حرارت را در یک مقدار ثابت نگه می دارد تا زمان تایمر به اتمام رسیده و دستگاه خاموش شود .
البته در برخی مدل ها مصرف کننده خودش باید به خاموش کردن دستگاه اقدام نماید غیر این صورت برنج می سوزد . حال با این توضیح دستگاه را مورد تشریح قرار می دهیم 
پلوپز از نظر عملکرد بر ۴ نوع تولید می شوند :
– پلوپز با تایمر مکانیکی
– پلوپز با ترموستات بیمتالی
– پلوپز با تایمر موتوری
– پلوپز با تایمر الکترونیکی

– عیوب رایج پلوپز برقی

عیب ۱- مدار و پانل کنترل کارکرد صحیحی دارند ولی پلوپز هیچ حرارتی تولید نمی کند

علت ۱- تغذیه 12V معیوب می باشد :

با قطع ولتاژ 12V مدار و پانل کنترل و نمایشگر کار کرد صحیحی خواهند داشت ولی رله عمل نکرده و المنت روشن نخواهد شد که در نتیجه غذا نمی پزد .

علت ۲- رله معیوب است :

رله را نسبت و آزمایش کنید و در صورت خراب بودن نسبت به تعویض آن اقدام کنید

علت ۳- ترانزیستور راه انداز رله معیوب است :

ترانزیستور VT3 با شماره S8050 راه انداز رله می باشد که در صورت معیوب بودن آن رله نیز فعال نشده و المنت روشن نخواهد شد . 

عیب ۲- دستگاه روشن نمی شود :

علت- تغذیه 5V قطع شده است :

با قطع 5V به کلی دستگاه روشن نمی شود زیرا آی سی ریز پردازنده که وظیفه روشن کردن رله و صفحه نمایش و پانل را به عهده دارد ، با 5V کار می کند و اگر این ولتاژ قطع باشد ، ریز پردازنده روشن نشده و سایر قطعات تحت فرمان خود را نیز نمی تواند فعال کند . البته منظور ما از قطع بودن ولتاژ 12V یا 5V قطع بودن سیم خروجی تغذیه از برد فرمان می باشد
و اگر خرابی قطعات تغذیه را در نظر بگیریم و ولتاژ 12V به علت خرابی ترانس یا پل دیود باشد 5V نیز تولید نخواهد شد زیرا 5V به کمک آی سی رگولاتور از 12V گرفته می شود . اگر ولتاژ 12V وجود داشته باشد ولی 5V قطع باشد باید آی سی ریگلاتور -5VLM7805 را تعویض کنید .
 
 
 
ترانزیستور VT3 با شماره S8050 ، مخصوص راه اندازی رله می باشد که در صورت قطع بودن آن رله نیز فعال نشده و المنت روشن نخواهد شد . مانند مدار های قبلی خرابی رله در این مدار نیز میتواند اختلال در کارکرد دستگاه پدید آورد ، مانند جوش خوردگی پلاتین و سوختن بوبین .

عیب ۳- کلیدهای روی پانل کارکرد مناسبی ندارند

یکی دیگر از قطعاتی که باعث بروز اشکال در تنظیم و کاربرد دستگاه می شود ، میکروسوییچ روی پانل می باشد که در مدار شکل صفحه قبلی نیز نشان داده شده است . این میکرو سوییچ ها بعد از مدتی کارآیی خود را از دست می دهند به این صورت که با فشار آن هیچ تغییری در تنظیم زمان و دما یا سایر تنظیمات روی صفحه نمایش دیده نمی شود و یا با فشار میکروسوییچ استارت دستگاه راه اندازی نمی شود یا اینکه عکس العمل میکروسوییچ بسیار کند می شود و با چند بار فشار دادن تغیر را اعمال می کند که باید با نوع مشابه تعویض شود .

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *