انواع آرایش ترانزیستور

انواع آرایش ترانزیستور:

ترانزیستور ها به سه روش در مدار الکترونیکی قرار میگیرند : 
_ بیس مشترک
_ امیتر مشترک
_ کلکتور مشترک 
در ترانزیستور همیشه سیگنال ورودی به دو پایه از سه پایه ترانزیستور داده میشود و سیگنال خروجی از دو پایه آن گرفته میشود . به طوری که یکی از پایه ها بین ورودی و خروجی مشترک میباشد. لذا با توجه به پایه مشترک نام آرایش انتخاب میشود . نسبت جریان ورودی ترانزیستور به خروجی آن را بهره تقویت ترانزیستور مینامند و آن را با حروف بتا (B) نشان میدهند . این رابطه در مورد کلیه ترانزیستور ها صادق میباشد.
 

_ بیس مشترک(C.B) 

در تقویت کننده بیس مشترک ، مدار بیس – امیتر و خروجی آن کلکتور – بیس میباشد . بیشترین کاربرد این مدار در تقویت  ولتاژ، زیرا ضریب بهره ولتاژ آن بالا است .همچنین امپدانس ورودی حالت بیس مشترک کم است و بین ورودی و خروجی اختلاف فاز وجود ندارند . در شکل زیر حالت بیس مشترک برای دو نوع ترانزیستور و همراه جهت جریان ها ارائه شده است 
آرایش بیس مشترک
آرایش بیس مشترک
 

_ امیتر مشترک (C.E) 

در این نوع آرایش پایه امیتر بین ورودی و خروجی به طور مشترک قرار میگیرد .این تقویت کننده بیشترین کاربرد را بین دیگر تقویت کننده ها دارا میباشد ، تقویت کننده امیتر مشترک چون دارایی امپدانس ورودی و خروجی متوسطی میباشد ، بنابر این هم به عنوان تقویت کننده ولتاژ و هم جریان به کار می رود. در ضمن بین ورودی و خروجی مدار 180 درجه اختلاف فاز به وجود می اید. در شکل زیر آرایش امیتر مشترک نشان داده شده است. چنانچه بخواهند ترانزیستور  PNP را در این حالت نشان دهند. باید پلاریته منبع تغذیه و جهت فلش امیتر معکوس شود و در بقیه مدار تغیری ایجاد نمیشود .
آرایش امیتر مشترک
آرایش امیتر مشترک
 
 
 

_کلکتور مشترک (C.C)

اگر ورودی مدار تقویت کننده بین بیس کلکتور و خروجی بین امیتر _ کلکتور باشد. آن را مدار کلکتور مشترک مینامند این تقویت کننده دارای بهره ولتاژ کم و بهره جریان زیاد میباشد و امپدانس ورودی این تقویت کننده زیاد و امپدانس خروجی آن کم است. به همین علت در آن به عنوان تطبیق دهنده امپدانس استفاده میشود . تقویت کننده کلکتور مشترک به عنوان تقویت کننده جریان  در رگولاتور ها و هم به عنوان تقویت کننده در طبقات انتهایی مورد استفاده دارد.
آرایش کلکتور مشترک
آرایش کلکتور مشترک

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *