ترمیستر NTC

 ترمیستر های PTC که در آن مقاومت با افزایش دما افزایش پیدا می کند دارای مدخل جداگانه ای هستند.
شناساگر دمای مقاومت یا RTD ، دارای مقاومتی است که بر حسب دما افزایش پیدا می کند ، اما در طبقه ی ترمیستر ها قرار نمی گیرد ، زیرا عنصر حساسیت آن به صورت متفاوتی تولید می شود . 
سنسور های دمای نیمه هادی و ترموکوپل ها نیز دارای مدخل مربوط به خود هستند . سنسور های دمای مادون قرمز و سنسور های حرکتی مادون قرمز پسیو دارای مدخل های مربوط به خود هستند . آن ها سنسور های بدون اتصالی هستند که به تشعشعات مادون قرمز واکنش نشان می دهند .

کاربرد

ترمیستر NTC رایج ترین نوع سنسور دمای قطعه ای است و معمولا مقرون به صرفه در نظر گرفته می شود . مقاومت آن با افزایش دما کاهش پیدا می کند . این رفتار ضریب دمای منفی نامیده می شود که مخفف NTC از همینجا نشأت می گیرد .
این قطعه ی ساده و پسیو دارای قطب نیست . این قطعه نیازمند منبع تغذیه جداگانه نیست ، اما قطعه ی خارجی باید جریان AC یا DC کمی از طریق آن عبور دهد تا مقاومت آن مشخص شود . به این جریان تحریک گفته می شود .
 
 

فتوترانزیستور ترانزیستور نوری

فتوترانزیستور ترانزیستور نوری

 

نماد شماتیک

نمادهای شماتیک ترمیستر در شکل زیر آمده است . آن هایی که در ردیف بالا قرار دارند در ایالات متحده موجود هستند ، اما در با نسخه های اروپایی در ردیف دوم در حال جایگزینی و تعویض هستند . اضافه کردن نماد ° t- نشان می دهد که ترمیستر نوع NTC است و ° t + نیز نشانگر این است که این ترمیستر نوع PTC و ضریب آن مثبت استاگر نمادی موجود نباشد ، ترمیستر معمولا NTC است .
نماد های شماتیک

نماد های شماتیک

موارد استفاده

ترمیستر ها دمای سیستم های تهویه ی هوا ، ماشین های لباس شویی ، یخچال ها ، استخر ها و کنترل های مکان های تفریحی ، ظرفشویی ها ، توستر ها و سایر دستگاه های خانگی را نظارت می کنند .. آن ها در پرینتر های لیزری ، پرینترهای سه بعدی ، کنترل های فرایند صنعتی و تجهیزات پزشکی استفاده می شوند .
در یک اتومیل مدرن می توان تا ۲۰ عدد ترمیستر را دید ، که دما را در موقعیت های دنده تا هوای پیرامونی در اتاق سرنشین ها را می سنجند .

مقایسه ی سنسور های دما

در این دانشنامه ، سنسور های دما ارتباطی ، که دما را با برقراری اتصال با منبع اندازه گیری می کند ، به پنج دسته ی اصلی تقسیم می شوند .

نحوه ی کار ترمیستر NTC

با اینکه عبارت ترمیستر به معنای مقاومت حساس به دما می باشد ، اما در واقع ترمیستر NTC یک نیمه هادی است . چند . مانند فریک اکسید یا نیکل اکسید وقتی که ناخالص می شوند نیمه هادی های نوع n هستند .
ترکیب دقیق آن یک راز نسبیت در تولید کننده های مختلف است . افزایش دما در این نوع ماده باعث افزایش تعداد حامل های بار می شود و باعث میشود حرکت الكترون افزایش یافته و در نتیجه مقاومت مؤثر آن کاهش پیدا کند .
برای ایجاد ترمیستر ، ترکیب اکسید متال گرم می شود تا زمانی که ذوب شده و به سرامیک تبدیل می شود . معمولا لایه ی نازکی در قطعه ی کوچکی از هر سنسور برش خورده می شود . پس از اینکه دو سر متاصل شدند ، این ترکیب وارد اپوکسی و یا شیشه ی محافظ می شود . رایج ترین بسته بندی ها حاوی یک سر شیشه ای ، چیپ نصب سطحی و یا دیسک های سرامیکی می باشد .

 

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *