سنسور تغییر مکان خازنی

اغلب به سنسور تغییر مکان ( جابجایی ) خطی خازنی معروف است . این نباید با سنسور تک لمسی خازنی ، یک ابزار وردی انسان که ورود خودش را دارد ، اشتباه گرفته شود . یک سنسور تغییر مکان خازنی فاصله بین خودش و هدفی که باید رسانای الکتریکی باشد ، را اندازه گیری می کند . بر خلاف سنسور های موقعیت فرا صوتی یا نوری ، هیچ منبع اضافی از نور ، صدا یا سایر تشعشعات مورد نیاز نیست . بر خلاف سنسور موقعیت مغناطیسی ، به مغناطیس دائمی مجزا نیاز ندارد .

به سادگی ظرفیت خازنی الکتریکی خودش با هدف را اندازه گیری می کند . سنسور های تغییر مکان خازنی دقت بالا عمدتا برای مدیریت پردازش صنعتی استفاده می شوند . انواع دقت پایین تر خیلی ارزان تر هستند و می توانند به عنوان سنسور های حضور اشیا برای تعیین اینکه شئ در هر جایی از محدوده مشخص شده است ، استفاده شوند .

حداکثر محدوده معمول می تواند mm ۱۰ باشد . برای فاصله های بیشتر ، سنسورهای فراصوتی و نوری دقیق تر هستند . 

کاربرد ها

نوع دقت بالای این سنسور معمولا در طول تولید ابزار های کوچک مانند راه انداز های دیسک استفاده می شود . همچنین می تواند لرزش قسمت فلزی لرزان ، مانند شفت موتور را اندازه گیری کرده و می تواند فوکوس اتوماتیک میکروسکوپ را برقرار کند .

انواع دقت پایین تر می توانند برای کاربرد هایی مانند شمردن اشیا در یک حامل استفاده شوند . هنگامی که برای اندازه گیری ضخامت مواد استفاده می شوند ، سنسور در بررسی ساخت روتور ترمز اتومبیل و ضخامت تراشه های سیلیکون کاربرد دارد .

عملکرد

هنگامی که در صفحه از مواد رسانای الکتریکی مقابل هم قرار می گیرند ، ظرفیت خازنی دارند . این بدان معناست که آن ها یک ظرفیت الکتریکی ذخیره دارند که با انباشتگی بارهای مخالف در هر صفحه فعال می شود . ظرفیت با محیط صفحه نسبت مستقیم و با فاصله ی بین صفحات نسبت عکس داشته و تحت تأثیر واسطه جدا کنندهی صفحات به نام دی الکتریک قرار می گیرد .

اگر محیط صفحه و دی الکتریک ثابت بمانند ، فاصله بین صفحه ها می تواند تنها فاکتور تاثیر گذار روی ظرفیت خازنی باشد . بنابر این ، فاصله بین صفحات می تواند با اندازه گیری ظرفیت خازنی محاسبه شود . اندازه گیری ها می تواند با ارزیابی جریان جابجایی که هنگام به کارگیری پالس ولتاژ توسط دی الکتریک از یک صفحه به صفحه دیگر می رود ، انجام شود . بنابراین اصطلاح جابجایی خازنی به نام این نوع سنسور است . 

 
 
 

سنسور خودش هم زمان با عملکرد های اصلی به عنوان صفحهی مخالف ، به عنوان یک صفحه ی خازن عمل می کند . جریان متناوب به عنوان مجموعه ای از پالس های تند به کار گرفته می شود و جریانی که از بین صفحه ها عبور می کند با فاصله آن ها تناسب دارد . به طور ایده آل ، هدف باید به منبع جریان زمین شود . گرچه از آن جایی که از جریان AC استفاده شده است ، کوپلاژ خازنی هدف به منبع جریان ، مادامی که خازن اضافی مقدار ۱۶۴. یا بالا تر داشته باشد ، امکان پذیر است .

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *