خازن ها

خازن

یکی از قطعات غیر فعال و بسیار پر مصرف الکترونیکی است که در اکثر مدارات الکترونیکی به نحوی از انحاء استفاده میگردد،این قطعه دارای قدرت ذخیره سازی انرژی الکتریکی است به طوری که میتواند انرژی الکتریکی را در خود ذخیره کرده و در مواقع لزوم آن را پس دهد ، این المان معمولا"از دو صفحه موازی با یک دیگر تشکیل شده که به وسیله یک عایق به نام دی الکتریک از یک دیگر جدا شده اند . خازن ها را بر اساس عایق دی الکتریکی آنها که میتواند کاغذ یا روغن یا هوا یا سرامیک و یا میکا باشد نام گذاری و طبقه بندی می نمایند.

خازن

خازن

 

خازن الکترولیتی

نوعی از خازن های ثابت هستند که در آنها عمل شیمیایی باعث تشکیل دی الکتریک می گردد و اساسا ً برای هر دو نوع خازن ها الکترولیتی تر و خشک یکسان است ، خازن الکترولیتی متشکل از یک بدنهء آلمینیومی است که یک میلهء آلمینیومی در آن قرار گرفته اما با آن تماس ندارد ، بین بدنه و محور آلمینیومی که به صورت هم محور قرار دارند محلولی از تترابورات سدیم ( نوعی بوراکس ) میریزند و سپس از وسیلهء به وجود آمده یک جریان dc عبور میدهند . عبور جریان از خازن باعث میشود که لایه ای از اکسید مشتق از بوراکس که عایق است ، میلهء  آلمینیومی را بپوشاند وآن را به طور کامل از درون خازن ایزوله کند و خود این رسوب است که نقش دی الکتریک را ایفاء می نماید .
 وجود جریان نشتی زیاد یکی از معایب خازن های الکترولیت است . در عوض حجم آن ها نسبت به ظرفیتشان بسیار کم است . ولتاژ کار این نوع خازن تا 500 ولت میرسد و دارای قطب مثبت و منفی میباشد و در مدار های فرکانس کم و تهیه قدرت استفاده میشود . ترلانس این نوع خازن تا 50% +_ هم میرسد .

خازن الکترولیتی

خازن الکترولیتی

 

خازن تریمر

خازنهای متغیری که حد اکثر ظرفیت آنها بسیار نا چیز باشد به نام خازن های تریمر معروف هستند ، عایق این خازن ها معمولا مادهء میکا یا سرامیک است . خازن های ترمیر اغلب بر روی شاسی خازن های متغیر بزرگ و موازی با آنها  نصب میگردند تا امکان تغیرات بسیار کم ظرفیت خازن به وجود آید ، در صورتی که خازن متوسط کوچک مزبور به صورت سری با خازن متغیر بزرگ قرار گیرد به آنها خازن پاودر گفته میشود .

خازن تریمر

خازن تریمر
 
 
 

 

خازن تقسیم شده

خازنی که انرژی الکتریکی ذخیره نموده یا به طور مساوی یا به نسبت تعیین شده ای بین دو یا چند مدار تقسیم می نماید ، خازن تقسیم شده نامیده میشود .

 

خازن ثابت

خازن ها نیز مانند مقاومت ها از نظر ظرفیت به دو گروه تقسیم بندی میشود ، یکی از این گروه ها خازن های ثابت هستند که ظرفیت آنها ثابت بوده و در تحت شرایط معمولی تغیر نمیکنند ، این گروه از خازن ها  به وسیله نام دی الکتریک آنها مشخص میشوند .
خازن های ثابت موارد استفاده فراوانی داشته  و دی الکتریک آن ها بیشتر از کاغذ و میکا و سرامیک  و روغن انتخاب میشوند .

 

خازن فیدترو 

نوعی خازن که قسمتی از آن به وسیله اتصالاتی به مدارات دیگری وصل میشود .

خازن فیدترو

خازن فیدترو 
 

 

خازن قطبی

نوعی خازن که دارای قطب الکتریکی مشخصی میباشد . 

خازن قطبی

خازن قطبی 
 

 

خازن قطبی الکترولیتی

نوعی خازن الکترولیتی که قطبین آن تعیین و مشخص گردیده است .

خازن قطبی الکترولیتی
 

خازن متغیر

به دسته ای از خازن ها اطلاق میشود که ظرفیتشان در محدوده معینی تغیر میکند ، از این نوع خازن ها در مواردی استفاده میشود که نیاز باشد ظرفیت مدار تغیر نماید ، نوعی از این خازن ها را در رادیو های معمولی به عنوان تیونر یا انتخاب کننده موج به کار می برند  ، دی الکتریک خازن های متغیر بیشتر از هوا یا میکا انتخاب میشود .

 

خازن متغیر با تفاضل ظرفیت 

خازنی که تغییر ظرفیت آن بر اساس تفاضل ظرفیت خازن ها عملی میشود .

 

خازن متغیر تنظیم شده 

نوعی خازن که قابل تنظیم  میباشد ولی ظرفیت آن معمولا پس از تنظیم ثابت نگه داشته میشود .
 

 

منبع:

 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *