سنسور مادون قرمز پسیو

سنسور مادون قرمز پسیو در مکالمه گفتاری ، اصطلاح سنسور ( حسگر ) حرکتی معمولا به معنای سنسور حرکتی مادون قرمز غیر فعال برداشت می شود .
مخفف PIR اغلب برای سنسور مادون قرمز غیر فعال استفاده می شود . همیشه با حروف بزرگ و بدون فاصله نوشته می شود .
سنسور های حضور شیء یا سنسور های مجاورت به یک منبع فعال میدان مغناطیسی ، فرا صوتی یا تشعشعات مادون قرمز نیاز دارد . یک سنسور مادون قرمز غیر فعال به چنین منبعی نیاز ندارد و به صورت غیر فعال به حرارت تابش شده از شیء که شناسایی می شود ، پاسخ می دهد

 کاربرد

یک سنسور حرکتی مادون قرمز غیر فعال که اغلب با PIR توصیف می شود ، تشعشعات جسم سیاه را که همه ی اشیا به عنوان عملکردی از دمایشان نسبت به صفر مطلق منتشر می کنند ، شناسایی می کند . سنسور به تشعشعاتی که در اطراف طول موج ۱۰um جمع شده اند ، پاسخ می دهد ( ۱۰ میکرون یا ۱۰۰۰۰nm ) . این دمای نسبی بدن انسان ها و حیوانات است .
واژه ی غیر فعال در اصطلاح « مادون قرمز غیرفعال به رفتار آشکار ساز ( ردیاب ) اشاره می کند که امواج مادون قرمز را به صورت غیر فعال دریافت می کند . سنسور های مجاورت باید تشعشعات مادون قرمز شان را که توسط اشیای نزدیک منعکس یا قطع شده ، تولید کنند . 

نماد های شماتیک

نماد های شماتیک که گاهی اوقات برای نمایش سنسور حرکتی مادون قرمز غیر فعال استفاده می شوند 

موارد استفاده

اغلب اوقات روشنایی فضای باز با حساسیت حرکتی بر مبنای PIR می باشد ، به همین شکل ، یک سیستم امنیتی هنگامی که PIR حرکت انسان را تشخیص دهد ، ممکن است یک زنگ هشدار را به صدا در آورده یا دوربین فیلم برداری را فعال کند.
سیستم های نظارت بر حیات وحش برای به کار انداختن دوربین های فیلم برداری از PIR استفاده می کنند که می تواند دوربین ها را در فواصل زمانی از پیش تنظیم شده اجرا کند
سیستم های هشدار ( آژیر ) اتومبیل ها توسعه یافته است که از PIR مواجه با عقب برای تشخیص افراد پیاده استفاده می کند .
برای روشنایی داخلی فضا های صنعتی می توان از PIR ها استفاده کرد که هنگام ورود افراد به اتاق به طور خودکار لامپ ها را روشن کند و سپس هنگامی که دیگر کسی در اتاق لامپ ها را خاموش کند ( بعد از یک تأخیر زمانی ) . هدف جلوگیری از اتلاف انرژی ناشی از فراموشی کارمندان برای خاموش کردن لامپ است.
 
 

عملکرد

قابل مشاهده ترین آن ها آرایشی از حداقل ۱۵ لنز کوچک است که نور مادون قرمز را از نقاط محیط روی آشکار ساز پیروالکتریک که سنسور پیرو پیروالکتریک نیز نامیده می شود ، متمرکز می کند . پاسخ آشکار ساز توسط یک تقویت کننده پردازش می شود ، بنابر این سیگنال می تواند رلهی الکترومکانیکی یا رلهی حالت جامد را تحریک کند . رله یک وسیله ی خارجی مانند یک نور یا یک هشدار را به کار می اندازد .
مدار بندی اضافی به کاربر اجازه می دهد تا حساسیت مدول PIR و مدت زمانی که رله بسته می ماند را کنترل کند . همچنین کاربر می تواند زمان روز را که PIR فعال است یا ترانزیستور نوری که می تواند PIR را در ساعات روشنایی روز خاموش کند ، تنظیم کند . اگر ترانزیستور نوری اضافه شود ، حساسیت آن قابل تنظیم است .
منبع:
الکترونیک صفر تا صد – چارلز پلت

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *