تست سالم بودن دیود

تست سالم بودن دیود :

دیود ها در واقع مانند یک کلید می باشند به این صورت که در بایاس موافق مانند کلید بسته و در بایاس مخالف مانند کلید باز عمل میکنند و در تست دیود باید این عملکرد را مورد آزمایش قرار دهیم.
اگر با مولتی متر عقربه ای دیود را تست میکنید، سلکتور را روی رنج 1 × R قرار داده و دیود را به سیم های آن وصل کنید . ابتدا آند دیود را به سیم قرمز و کاتد آن را به سیم سیاه وصل نمایید در این حالت با این که به ظاهر دیود در بایاس موافق است ولی به دلیل عملکرد معکوس مولتی متر عقربه ای، دیود در بایاس مخالف بوده و عقربه هیچ حرکتی نمیکند و به اصطلاح میگویند دیود راه نمیدهد .
یک بار دیگر دیود را جابجا نموده و پایه آند را دیود را به سیم سیاه و کاتد آن را به سیم قرمز وصل نمایید در این حالت نیز با اینکه دیود در بایاس مخالف است ولی به همان دلیل ذکر شده ، دیود در بایاس موافق بوده و عقربه از جای خود حرکت نموده و روی عددی می ایستد و به اصطلاح میگویند دیود راه میدهد . البته دقت شود که عقربه روی صفر نرود که نشان گر اتصال کوتاه و معیوب بودن دیود است. 
تست دیود با مولتی متر آنالوگ

تست دیود با مولتی متر آنالوگ

 

اگر دیود را با مولتی متر دیجیتالی تست میکنید سلکتور را روی علامت دیود قرار داده و یکبار آند دیود را به سیم قرمز و کاتد را به سیم سیاه وصل نمایید، در این حالت دیود در بایاس موافق بوده و در صفحه نمایش عددی نشان داده میشود که به اصطلاح دیود راه میدهد، البته دقت داشته باشد عدد نشان داده شده صفر نباشد که نشانگر اتصال کوتاه و معیوب بودن دیود است .یکبار دیگر پایه های دیود را جابه جا میکنیم یعنی آند به سیم سیاه و کاتد به سیم قرمز در این حالت دیود در بایاس معکوس بوده و مولتی متر هیچ عددی را نشان نمیدهد و به اصطلاح دیود راه نمیدهد. با این روش ها سالم بودن یود مورد تایید است ولی اگر مولتی متر خلاف موارد ذکر شده عمل نمود نشانگر معیوب بودن دیود میباشد . 
قابل ذکر است که برخی از مولتی متر ها دیودها را بر حسب ولتاژ آزمایش میکنند و ودر بایاس مستقیم عدد 0/7 ولت و دربایاس معکوس ولتاژی بیشتر از 0/7 ولت نشان میدهند که در شکل زیر مشاهده میکنید .

تست دیود با مولتی متر دیجیتال

تست دیود با مولتی متر دیجیتال

 

 

 

 

 

 
 
 

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *