انواع دیود ها

انواع دیود : دیود دارای انواع مختلفی است که مهم ترین آن هاعبارتند از 

– دیود زنر 
– دیود نورانی ( LED )
-دیود خازنی ( واراکتور )

دیود زنر 

دیود زنر ( Zener Diode ) دیود زنر مانند دیود معمولی از دو نیمه هادی نوع N و P ساخته شده است. اگر یک دیود معمولی را در یک بایاس معکوس قرار دهیم ولتاژ معکوس را افزایش دهیم ، در یک ولتاژ خاص، دیود شروع به هدایت میکند. ولتاژِ که دیود در بایاس مخالف شروع به هدایت میکند به ولتاژ زنر معروف است. بنابر این از دیود زنر میتوان به عنوان تثبیت کننده ولتاژ استفاده نمود. جنس نیمه هادی به کار برده شده در دیود زیر سلسیوم است. دیود زنر در بایاس معکوس مورد استفاده قرار میگیرد و در بایاس مستقیم مانند یک دیود معمولی عمل میکند . دیود زنر را در مدارات الکترونیکی مطابق شکل زیر نشان می دهند .
دیود زنر
دیود زنر
 

دیود نوری

دیود نوری یا LED  مولی نور است . دیود نوری از دو قطعه نیمه هادی نوع P و N تشکیل شده است . هرگاه این دیود در بایاس مستقیم به آن ولتاژ اعمال گردد به شرطی که جریان آن به اندازه کافی باشد، از خود نور تولید میکند . نور تولیدی در محل اتصال پیوند به وجود می اید و به رنگ های مادون قرمز _ قرمز _سبز _زرد ساخته میشود.
دیود نوری
دیود نوری
 

 

 
 
 
 

دیود خازنی

دیود خازنی یا واراکتور مانند یک دیود معمولی است که از دو قطعه نیمه هادی P و N از جنس سلسیوم ساخته میشود  همانطور که می دانید در دیود معمولی بدون این که آن ها را بایاس نماییم دو لایه P و N و لایه سد بین آن ها را یک خازن تشکیل میدهند . اگر دیود را در بایاس معکوس به کار ببریم ، عرض ناحیه تخلیه بیشتر شده لذا عایق بین دو نیمه هادی بیشتر شده . در نتیجه ظرفیت خازن آن کمتر میگردد . بنا بر این میتوان با تغیر مقدار ولتاژ معکوس ظرفیت خازن را تغییر داد. دیود خازنی را همیشه در بایاس معکوس قرار میدهند. 
 
دیود خازنی
دیود خازنی
 

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *