سنسور دمای نیمه هادی

این نوع سنسور همچنین ممکن است سنسور دمای نوار ممنوعه ، سنسور دمای دیود ، سنسور دمای مبتنی بر چیپ یا سنسور دمای IC نامیده شود ،
گاهی اوقات همچنین از عبارت گیج کننده ی سنسور مبتنی بر سیلیکون نیز استفاده می شود ، که ممکن است با سنسور دمای سیلیکون ( همچنین مشهور به سیلیستور ) اشتباه گرفته شود ، که یک ترتیستر PTC است .
برای از عرضه کننده ها سنسور ها را به طبقه بندی های مشخص تقسیم نمی کنند . سنسور های دمای نیمه هادی را می تواند سنسورهای نصب روی برد طبقه بندی کرد ، حتی با اینکه بسیاری از آن ها دارای سرهایی بوده و برای نصب روی مدارهای الکترونیکی طراحی نشده اند .
سنسور دمای نیمه هادی با خروجی دیجیتال اغلب گرماسنج دیجیتال با سنسور دمای دیجیتال نیز نامیده می شود . این می تواند گیج کننده باشد ، زیرا خروجی سایر انواع سنسور های دما را می توان با قطعات مناسب دیجیتالی کرد

کاربرد

سنسور دمای نیمه هادی یک چیپ مدار مجتمع حاوی یک عنصر حساس از جانکشن های ترانزیستوری است . این قطعه دارای واکنش نسبتا خطی بوده و استفاده از آن آسان است . در برخی از حالت ها برای اتصال مستقیم با میکروکنترلر طراحی می شود و هیچ قطعه ی دیگری نیاز ندارد .
در انواع آنالوگ ، خروجی از یک ولتاژ با جریان نشده شده است که بر اساس دما تغییر می کند . این قطعات دارای ضریب دمایی مثبت هستند ، به جز انواع CMOS که در آن خروجی ولتاژ با افزایش دما کاهش پیدا می کند .
 
 
 
انواع دیجیتالی رایج تر هستند و یک خروجی عددی ایجاد می کنند که توسط میکروکنترلر قابل دسترس است .
تقریبا در تمام سنسور های دمای نیمه هادی ، ویژگی های سیلیکون دی اکسید بازهی دمایی را به حدود منفی ۵۰ تا ۱۵۰ درجه سلسیوس ( گاهی اوقات کم تر ) محدود می کند 
این نوع قطعه هنوز مانند ترمیستر کم هزینه نیست ، اما می تواند دارای تقویت کننده ، پردازش سیگنال و ( به صورت آپشن ) مبدل آنالوگ به دیجیتال مخصوص به خود در یک چیپ باشد .
در این دانشنامه ، سنسور های دمای به پنج دسته ی کلی تقسیم شده اند ، که هر کدام دارای مدخل مربوط به خود هستند ، برای راحتی ، یک خلاصه ی مقایسه ای در مدخل ترمیسترهای NTC قرار گرفته است . برای مروری کلی ضمیمه : مقایسه ی سنسور های دما و او همچنین شکل ۹۷ را ببینی ضمیمه : مقایسه ی سنسورهای دما را ببینید . 

کاربرد های سنسور دمای نیمه هادی

هنگامی که از یک سنسور دمای نیمه هادی در فرمت نصب سطحی استفاده می شود ، می تواند دمای بوردی که روی آن سوار شده است را اندازه گیری کند . این باعث می شود از گرمای زیاد جلوگیری شود ، که اغلب در منابع تغذیه استفاده می شود .
چون عنصر حساس و مدار پردازش سیگنال همگی مبتنی بر چیپ هستند ، می توان آن ها را در داخل سایر انواع سنسور ها نیز ادغام کرد . برای مثال ، یک سنسور فشار گاز با سنسور نزدیکی می توانند روی برد یک سنسور دمای نیمه هادی داشته باشند . همچنین این سنسور ها در CPU های کامپیوتری مانند سری پنتیوم از اینتل ادغام شده اند .
برخی از انواع آن ها در حالت بسته ی 92 – TO سه سری تولید می شوند ، که به صورت مصنوعی مشابه یا ترانزیستور های دو قطبی هستند . آن ها برای حس دمای راه دور و کاربرد های اتومبیلی مانند اندازه گیری دمای جعبه دنده . روغن موتور یا فضای داخلی کابین مناسب هستند . همچنین این قطعات را می توان در سیستم های تهویه ی هوا و گرمایشی و برخی تجهیزات آشپزخانه دید .

نماد شماتیک

هیگ نماد منحصر به فردی برای سنسور دمای نیمه هادی وجود ندارد . این قطعه را می توان با استفاده از یک مستطيل حاوی مخفف هایی برای نمایش عملکردهای پین های مشابه با سایر انواع مدار های مجتمع نشان داد .
در حالتی که یک سنسور دارای خروجی جریان متغیر با دما داشته باشد ، سنسور ممکن است به صورت سنسور جریان نمایش داده شود ، با استفاده از نماد شکل زیر با این همه ، این نماد تنها مختص به سنسورهای دما نیست ، بلکه برای هر قطعه ای که منبع جریان باشد استفاده می شود .

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *