تکنولوژی وای فای

Wi-Fi یک فناوری شبکه است که در درجه اول برای اتصال به اینترنت استفاده می شود. از امواج رادیویی برای انتقال داده ها به صورت بی سیم استفاده می کند و توسط دستگاه های الکترونیکی مختلف مدرن از جمله رایانه ها و تلفن های هوشمند پشتیبانی می شود.

اکثر ما از آن برای دسترسی به اینترنت استفاده می کنیم. اما اتصال به Wi-Fi به چه معناست، Wi-Fi مخفف چیست و چگونه کار می کند؟ در اینجا همه چیزهایی است که باید بدانید.
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، Wi-Fi از زمان اولین نسل خود در سال 1997 رشد زیادی داشته است. از ژانویه 2023، هفت نسل Wi-Fi به طور رسمی معرفی شدند، از جمله IEEE 802.11-1997. هر نسل Wi-Fi قابلیت‌های جدیدی را به همراه داشته و معمولاً سریع‌تر از نسل قبلی خود بوده است.
اگرچه سه نسل اول Wi-Fi—802.11، 802.11b، 802.11a—در بین شرکت ها و اولین پذیرندگان جذب شدند، اما معرفی 802.11g در سال 2003 واقعاً Wi-Fi را به جریان اصلی تبدیل کرد. در سال 2008 با 802.11n یا Wi-Fi 4 جایگزین شد که با معرفی MIMO و پهنای باند کانال 40 مگاهرتز، نرخ پیوند وای فای را به طور قابل توجهی بهبود بخشید. با این حال، از سال 2023، وای‌فای 4 و نسل‌های قدیمی‌تر عمدتاً به گذشته تبدیل شده‌اند. بنابراین در عوض، شما در درجه اول Wi-Fi 5 یا نسخه جدیدتر، مانند Wi-Fi 6 یا 6E را در دستگاه های مدرن خواهید یافت.
وای فای چگونه کار می کند؟
Wi-Fi از امواج رادیویی برای ارسال اطلاعات به و از دستگاه ها استفاده می کند. یک روتر یا اکسس پوینت بی سیم داده های دریافتی از یک اتصال سیمی را به امواج رادیویی تبدیل کرده و ارسال می کند. این امواج رادیویی توسط گیرنده ای مانند تلفن هوشمند شما رهگیری می شوند و به داده هایی تبدیل می شوند که می توانید بخوانید، گوش دهید یا تماشا کنید. این یک فرآیند پیوسته است که در آن هر دو نقطه دسترسی و گیرنده به طور مداوم داده ها را در صورت نیاز مبادله می کنند. بنابراین اساساً به این صورت است که صفحه وب را که اکنون به آن نگاه می کنید، موسیقی که پخش می کنید یا ویدیوهای YouTube که در تلفن خود تماشا می کنید دریافت می کنید.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *