بک لایت تلویزیون back light

بک لایت تلویزیون

نور پس زمینه در LED و LCD نوارهای نوری کوچک یا منابع نوری هستند که در داخل نمایشگر، تلویزیون یا مانیتور قرار می گیرند تا نور صفحه نمایش را تامین کنند. تمام تلویزیون های LED پنل های LCD با نور پس زمینه LED هستند. یک تصور اشتباه رایج این است که نمایشگرهای LED با LCD متفاوت هستند، در صورتی که باید گفت که تلویزیون های LED زیر مجموعه تلویزیون های LCD هستند.
 

LCD چیست؟

LCD مخفف Liquid Crystal Display است که نوعی نمایشگر یا صفحه نمایش و فناوری صفحه تخت است که بر هزاران یا میلیون ها پیکسل متکی است که در یک شبکه مستطیلی مرتب شده اند. وقتی LCD روشن می شود، هر پیکسل یک زیرپیکسل قرمز، سبز یا آبی (RGB) می گیرد که فعال یا غیرفعال است. هنگامی که پیکسل ها خاموش هستند، بخش جداگانه سیاه و زمانی که پیکسل های RGB روشن هستند، سفید به نظر می رسد. در مجموع، پیکسل های مرتب شده با روشن یا خاموش شدن، تصاویر واضحی را بر روی صفحه نمایش ارائه می دهند.
 
نور پس زمینه LED پیکسل ها را از پشت روشن می کند و آنها را غنی تر و روشن تر نشان می دهد. همه ال سی دی ها نور پس زمینه ندارند و آنهایی که دارند، همه آنها از نور پس زمینه LED استفاده نمی کنند. برخی از نمایشگرها نیز از نور CCFL یا لامپ های فلورسنت کاتد سرد استفاده می کنند.البته باید توجه داشت که امروزه LED-backlitil جایگزین پنل‌های CCFL شده اند.
 
حال که تا حدودی با نور پس زمینه در نمایشگر ها آشنا شدیم بهتره با چند تا سوال این بحث را تکمیل تر کنیم:
– آیا حتما پنل های LCD به نور پس زمینه نیاز دارند؟
شاید برای شما سوال شده باشد که حتما پنل های LCD به نور پس زمینه نیاز دارند؟ جواب شما بله است:
کریستال های مایع داخل یک پنل LCD به خودی خود هیچ نوری ندارند و نیاز به یک نور مجزا دارند توسط نور پس زمینه LED تامین می شود.
 

– تفاوت بین پنل هایی با نور پس زمینه  LEDFull و LED چیست؟

از دیگر سوالاتی پر تکرار، تفاوت بین پنل هایی با نور پس زمینه  LEDFull و LED است.
در ابتدا ممکن است گیج کننده باشد، پنل های پنل هایی با نور پس زمینه  LEDFull و LED متفاوت هستند. پنل‌های با نور پس‌زمینه LED دارای نوارهای LED هستند که لبه‌های صفحه را پوشانده‌اند اما پانل های LEDFull به لطف منبع نوری که به طور یکنواخت در پشت مجموعه توزیع شده است، تصاویر را به نمایش میگذارند.
 
تفاوت این دو پنل در زمان نمایش صحنه های تاریک و رنگ های سیاه با عمق زیاد آشکار میشود. در پنل LED به دلیل تمرکز نور روی لبه‌ها در هنگام نمایش تصویر تاریک با منبع نوری مستقل در تصویر دچار بهم ریختگی تصویر اطراف سوژه میشود همچنین عمق رنگ سیاه کمتری ایجاد میکند.
 
از سوی دیگر، LEDFull می توانند به رنگ مشکی با عمق بیشتر با سطح روشنایی یکسان دست یابند زیرا نور به طور دقیق در کل پنل پخش می شود. همچنین این امر باعث میشود که چراغ‌های تمام پنل را به صورت جداگانه غیرفعال یا خاموش کرد تا تصاویری باعمق رنگ مشکی بیشتری ایجاد کرد.
 

– کجاها میتوانLCD  های با نور پس زمینه را مشاهده کرد؟

خب شما می توانید نمونه های زیادی از پنل های با LCD  و LED را فقط با نگاه کردن به اطراف خود بیابید.
تلویزیون‌ها، مانیتورها و نمایشگرها در مکان‌های مختلفی از جمله دستگاه‌های خودپرداز، صندوق‌های پول، بیلبوردهای دیجیتال، تجهیزات تناسب اندام مانند تردمیل، سیستم‌های سرگرمی خودرو، پمپ‌های بنزین و تلفن همراه و… از جمله مکان هایی هستند که میتوان این پنل هارا مشاهده کرد.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *