آی سی صدا در مادربرد

آی سی صدا در مادربرد به چه صورت است
در این قسمت در مورد یک مدار مجتمع بسیار کاربردی در مادربرد لپ تاپ و کامپیوتر صحبت خواهیم کرد. و یک سری تست و اندازه گیری ولتاژ و خطاها را توضیح می دهیم.IC Sound یا Codec نام دیگر این آی سی پرکاربرد است و دلیل این نام تبدیل سیگنال دیجیتال به آنالوگ است.البته تبدیل از آنالوگ به دیجیتال و بالعکس در تراشه گرافیک اتفاق می افتد، منبع تغذیه 3، 3ic یا 5 ولت است. 3.3 ولت توسط ICIO. 5 ولت توسط رگولاتور، معمولا رگولاتورهای مادربرد نزدیک این آی سی قرار دارند،
معمولا IC I/O IC SOUND و IC LAN در کنار هم یا حداقل در یک سمت برد دیده می شوند، معمولا نزدیک هستند. به یکدیگر در حالی که این یکپارچه بیشتر در مدل های REALTEK دیده می شود، در مدل های اینتل و وین نیز بسیار کم دیده می شود. این آی سی عموما از نوع DIP 48 پین است، این را هم اضافه کنم که اگر آی سی مشابهی به نام Realtek دیدید، آن آی سی که روی آن ALC نوشته شده متعلق به آی سی صدا و آن آی سی که RTL روی آن نوشته شده متعلق به آی سی یک شبکه است.

IC Sound کلاک خود را از IC CLOCK یا Clock Generator می گیرد و معمولاً از پایه 11 برای تنظیم مجدد آی سی و پایه های 25 و 26 مربوط به منبع تغذیه و پایه 11 کلاک را دریافت می کند. فرکانس آی سی 24 مگاهرتز است. توضیحات Realtek مدل 28, 18, پین ها 19، 20 ولتاژی بین 2.5 و 3.3 را نشان می دهد. و پایه های 25 و 26 3.3 یا 5 ولت خواهند بود. اما ایرادات مربوط به عدم پخش صدا به دلیل ناسازگاری یا نصب نشدن درایور صدا است (البته اگر خود درایور سالم باشد، اینترنال بیش از حد گرم می شود، در حالت دوم وقتی همان جریان زیاد کشیده شود هیچ تصویری روی مادربرد وجود نخواهد داشت.)و این اتصال پایه های آی سی یا پورت است که باعث می شود حتی روشن نشود. پس راه حل برای حل مشکلات این مدار مجتمع چیست؟ در صورت قطع برق بهتر است 100% تعویض شود.

 

منبع : کتاب تعمیرات لپ تاب و کامپیوتر _ میثم مزگزی نژاد و عیلرضا کشاورز باحقیقت

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *