تاچ پد های مقاومتی در برابر تاچ پد های خازنی

یکی از قطعاتی که یار همیشگی در لپتاپ ها بوده تاچ پد است. اکثر لپتاپ ها دارای یک تاچ پد لمسی داخلی هستتند که به کاربران امکان کنترل لپتاپ را از طریق آن میدهند. همانطور که میدانید این تاچ پد ها همان کارایی موس را دارند ولی امروزه با پیشرفته تر شدن فناوری ساخت از فرمان های حرکتی نیز پیروی میکنند و میتوانید کنترلی بیشتری روی لپ تاپ خود داشته باشید.
 
شاید جالب باشد بدانید که تاچ پد هایی که روی لپتاپ ها مشاهده میکنید دارای دونوع مختلف هستند. که این دونوع عبارت اند از تاچ پد های خازنی که عملکردی مانند صفحه نمایش هایی لمسی با تاچ خازنی و تاچ پد های مقاومتی که علکردی مانند صفحه نمایش لمسی با تاچ مقاومتی دارند.
 در ادامه بیشتر با آنها و نحوه استفاده از آنها در تاچ پد لپتاپ آشنا میشویم.
 

تاچ پد مقاومتی چیست؟

 

تاچ پد مقاومتی نوعی سیستم کنترل لپ تاپ است که از فشار برای تشخیص فرمان لمسی کاربر استفاده می کند. مانند یک صفحه نمایش لمسی مقاومتی که  وقتی انگشت خود را روی تاچ صفحه نمایش فشار میدهید، دو لایه رسانای تاچ آن را به هم فشار می دهید. لایه بالایی به لایه پایین فشار آورده و پس از پردازش اطلاعات مشخص کند کجا را لمس کرده اید و فرمان شما را اجرا میکند.
 
تاچ پدهای مقاومتی دهه هاست که وجود دارند. آنها یک راه ساده و موثر برای کنترل لپ تاپ ها هستند. با این اوصاف، تاچ پدهای مقاومتی تا حد زیادی با خازنی جایگزین شده اند. از آغاز قرن بیست و یکم تولیدکنندگان، به سمت تاچ‌ پدهای خازنی روی آورده‌اند.
 

تاچ پد خازنی چیست؟

 

در طرف دیگر، تاچ پد خازنی قرار دارد. این تاچ پد نوعی سیستم کنترل لپ تاپ است که ظرفیت خازن را برای تشخیص فرمان لمسی کاربر اندازه گیری می کند. تاچ پد های لمسی خازنی با اندازه‌گیری ظرفیت خازن ها، دستورات لمسی را تشخیص می‌دهند. و پس ازپردازش اطلاعات فرمان شمارا اجرا میکنند.
 
تاچ پدهای خازنی در حین کار یک میدان الکترواستاتیکی یکنواخت ایجاد می کنند، به این معنی که دارای بار الکتریکی ثابت هستند. هنگامی که انگشت خود را روی یک پد لمسی خازنی فشار می دهید، انگشت شما مقداری از بار الکتریکی را می کشد. پد لمسی خازنی متوجه کاهش ظرفیت خازن ها خواهد شد که از آن برای تعیین زمان و مکان لمس شما استفاده می کند.
 
 
لپ‌تاپ‌ها اغلب با پد لمسی مقاومتی یا خازنی طراحی می‌شوند. تفاوت فاحشی میان این دو نوع تاچ پد وجود ندارد و هردوی آنها از فرمان های چند انگشتی پشتیبانی میکنند. تاچ پدهای مقاومتی از فشار برای تشخیص دستورات لمسی استفاده می کنند، در حالی که تاچ پد های خازنی از ظرفیت برای تشخیص دستورات لمسی استفاده می کنند. هر دوی آنها از استفاده از دستورات لمسی پشتیبانی می کنند، اما از مکانیسم های مختلفی برای شناسایی آنها استفاده می کنند.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *