تلویزیون های پلاسما

سال هاست تلویزیون ها با پنل رنگی تولید میشوند .رفته رفته با پیشرفت تکنولوژی ساخت تلویزیون، تلوزیون های قدیمی که از لامپ تصویر با تکنولوژی پرتو کاتدی استفاده میکردند کنار گذاشته شدند و جای خود را به تلویزیون هایی   LCD, LEDوPlasma دادند.

 

در ادامه میخواهیم بیشتر با تلویزیون های پلاسما آشنا بیشیم:

یکی از فناوری های نمایشگر های تلویزیون، پلاسما است که در آن هر پیکسل روی پنل صفحه نمایش توسط یک بیت کوچک پلاسما (گاز شارژ شده) روشن می شود. دلیل نام گذاری این تلویزیون ها به دلیل استفاده از این گاز پلاسما در ساختار آنهاست. پلاسما بین دو ورقه شیشه ای نازک محصور شده است.  نحوه کار تلویزیون‌های پلاسما همانند لامپ‌های نئونی و فلورسنتی (CLF) میباشد. به این صورت که جریان برق با سرعت از داخل گازهای نئون یا زنون عبور کرده و لامپ را روشن یا خاموش می‌کند. در زمان عبور الکتریسیته از پیکسل‌های پلاسما به دلیل وجود گاز نئون یا زنون و مواد شیمیایی فسفری، گازها نور نامرئی فرابنفش تولید می‌کنند. این نور نامرئی پس از برخورد با پوشش فسفری به نورهای مرئی قرمز، آبی و سبز تبدیل می‌شود.

در تلویزیون پلاسما تصویر به وسیله‌ پیکسل های که با ترکیب رنگ های  RGB و تغییر میزان آنها تولید می‌شود. برای مثال  برای نمایش رنگ آبی در تصویر تلویزیون، با وارد شدن ولتاژ به الکترودهای انتهای سلول‌ها، گاز یونیزه شده و نور فرابنفش تولید می‌شود. نور تولید شده به پوشش فسفر آبی رنگ که داخل پیکسل وجود دارد تابیده و به نور آبی مرئی تبدیل می‌شود.

 

معایب و مزایای تلویزیون های پلاسما

از مزایای تلویزیون های پلاسما میتوان به نکات زیرتوجه کرد:

یکی از اصلی ترین مسئله خریداران این نوع تلویزیون طول عمر آنهاست. به طور متوسط طول عمر تلویزیون‌ های پلاسما از ۶۰.۰۰۰ تا ۱۰۰.۰۰۰ ساعت است؛ اما در مدل های دیگر مانند LCD ، LED، OLED،  QLED و … طول عمر کمتری دارند.

به طور کلی نمایشگرهای پلاسما در اتاق های با نور کم و تاریک، زاویه دید وسیع تری نسبت به LCD ارائه می دهند. تلویزیون های پلاسما در اندازه های 37 اینچ تا بیش از 100 اینچ موجود هستند.

در مدل های بالا تلویزیون پلاسما شاهد کیفیت تصویر عالی، زاویه دید گسترده، نرخ نوسان سازی بالا و همچنین دارای عمق رنگ مشکی بالایی هستیم.

همچنین بد نیست نگاهی به معایب این تلویزیون نسبت دیگر تلویزیون ها داشته باشیم:

مصرف انرژی  بالا، تولید گرمای بیشتر نسبت به مدل LCD و LED، سنگنینی بیشتر به خصوص در مدل های قدیمی از جمله معایب تلویزیون های پلاسما هستند.

 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *