برد اینورتر در تلویزیون

برد اینورتر در تلویزیون

 

ابتدا بهتر است برای درک بهتر با قطعه اینورتر آشنا شویم.

 

کلمه اینورتر در لغت به معنی معکوس کننده است و دستگاهی است که برق DC را به برق AC تبدیل میکند. از ابتدای کشف برق، به راحتی برق AC را به برق DC تبدیل میکرده اند، اما در دهه های اخیر تبدیل برق DC به برق AC نیز به کمک درایوها امکان پذیر شده است.

اینورتر اغلب در برق شهری و همچنین برای مصارف صنعتی و تجاری مورد استفاده قرار میگیرد. مشکل اصلی جریان AC این است که این نوع جریان، قابل دخیره برای استفاده در آینده نیست. به همین خاطر جریان AC تبدیل به جریان DC می شود و جریان DC در باتری ذخیره میشود و بعدا هر زمان که به جریان AC نیاز بود، جریان DC ذخیره شده به جریان AC تبدیل میشود تا در دستگاه هایی که با جریان AC کار میکنند مورد استفاده قرار گیرد. درایو برای تبدیل کردن جریان DC  به انواع جریان AC با ولتاژ، تعداد فاز و فرکانس های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. در بعضی اینورتر ها، با دریافت ولتاژ ورودی DC و تبدیل به ولتاژ ِDC مورد نیاز ما را تامین میکند.

 

برد اینورتر در تلوزیون

در تلوزیون های LCD و LED برای تمایش پیدا کردن تصویر به یک نور پس زمینه (LEDbacklit) احتیاج دارند. نور پس زمینه در LED و LCD نوارهای نوری کوچک یا منابع نوری هستند که در داخل نمایشگر، تلویزیون یا مانیتور قرار می گیرند تا نور صفحه نمایش را تامین کنند.

به طور کلی میتوان گفت برد اینورتر وظیفه تامین ولتاژ مورد نیاز نور پس زمینه را دارد. در ادامه بیشتر به نحوه کار این برد آشنا میشویم:

خب همانطور که در بالا هم اشاره کردیم وظیفه بعضی از اینوتر ها تبدیل ولتاژ ورودی به ولتاژ مورد نیاز است.

در ابتدا برد پاور موجود در تلوزیون جریان برق متناوب(AC)  را به جریان برق مستقیم (DC) تبدیل میکند. سپس برد اینورتر جریان مستقیم تبدیل شده را از برد پاور گرفته و به ولتاژ مورد نیاز بک لایت تبدیل میکند. در واقع میتوان گفت برد اینورتر رابطی بین پاور تلوزیون و بک لایت آن، است.

 

عوامل موثر در خرابی اینوتر

مهم ترین و شاید تنها دلیلی که می تواند موجب خرابی برد اینورتر تلویزیون شود، نوسان برق است. از آن جایی که برد اینورتر ولتاژ خود را از پاور دریافت می کند، اگر جریان برق شهری که توسط پاور دریافت شده و سپس به برد اینورتر منتقل شده است دارای نوسان باشد، امکان دارد علاوه بر پاور خود تلوزیون، برد اینورتر هم آسیب ببیند.

یکی از بهترین روش های پیشنهاد شده برای جلوگیری از بروز نوسان برق در تلویزیون و خراب شدن برد اینورتر یا سایر قطعات الکتریکی، استفاده از محافظ برق است. محافظ برق می تواند بروز هر گونه نوسان برق در تلویزیون را مهار کرده و از آسیب دیدگی قطعات آن جلوگیری کند.

 

علائم خرابی برد اینونتر

اکثر اوقات بروز دو ایراد شایع نشان دهنده خراب بودن برد اینونتر است:

 خاموش شدن تلویزیون به محض روشن شدن بک لایت و تصویر نداشتن تلویزیون در حالیکه صدا دارد، می باشند.

به این صورت که شما تلویزیون خود را روشن میکنید اما به محض روشن شدن بک لایت، خاموش شد به این معناست که برد اینورتر آن به مشکل خورده است. این اتفاق ممکن است با سرعت زیادی اتفاق بیفتد؛ به گونه ای که خیلی سریع هاله ای از روشنایی را در نمایشگر تلویزیون خود ببینید اما بلافاصله شاهد خاموش شدن آن باشد.

یا اینکه پس از روشن کردن تلوزیون خود تصویری مشاهده نمیکنید اما صدا برنامه در حال پخش را دریافت میکنید.

برای رفع مشکل و تعویض برد اینورتر میتوانید به متخصیصن مربوطه مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *