چگونه یونیت داخلی ac اسپلیت خود را در خانه تمیز کنیم

دستگاه های تهویه مطبوع نقش اساسی در تنظیم دمای خانه و محل کار ما به خصوص در تابستان دارند. تهویه مطبوع اسپلیت به یک وسیله رایج در هر خانواده تبدیل شده است و خانه شما را در هوای گرم خنک نگه می دارد. استفاده طولانی مدت از AC بدون هیچ گونه تعمیر و نگهداری می تواند دستگاه شما را خراب کند و در نتیجه منجر به هزینه های غیر ضروری شود.

 

نگهداری و تمیز کردن دوره‌ای هر کولر گازی برای داشتن هوای تمیز و تازه حیاتی است و همچنین به افزایش طول عمر دستگاه کمک می‌کند. با دنبال کردن مراحل زیر به راحتی میتوانید اسپلیت خود را سرویس کنید:

 

مرحله 1: تهویه مطبوع را خشک کنید

اگر از کولر گازی استفاده شده باشد، رطوبت و احتمالاً آب نیز در آن وجود دارد. قبل از شروع فرآیند تمیز کردن AC خود، ضروری است که آن را خشک کنید. تهویه مطبوع را روی «حالت فن» قرار دهید و آن را به مدت 30 تا 40 دقیقه روشن کنید زیرا به تبخیر رطوبت کمک می کند.

 

مرحله 2: دستگاه را از منبع تغذیه آن جدا کنید

قبل از شروع به تمیز کردن هر وسیله ای، ضروری است دستگاه را از منبع برق آن جدا کنید. قبل از اینکه شروع به تمیز کردن دستگاه خود بکنید، از وصل نبودن دستگاه به منبع تغذیه اطمینان حاصل فرمایید.

 

مرحله 3: دستگاه را با یک کیسه تمیز کننده بپوشانید

پس از اینکه دستگاه را از منبع برق آن جدا کردید، یک کیسه زباله بزرگ یا یک کیسه تهویه مطبوع را در اطراف واحد داخلی AC قرار دهید تا تمام کثیفی ها یا چکه های آب باقی مانده در آن را بگیرد.

 

مرحله 4: پنل جلویی را جدا کنید

ضامن ها یا زبانه هایی را که پنل جلویی یونیت داخلی کولر گازی خود را نگه می دارند پیدا کنید، چفت ها را باز کنید یا زبانه ها را فشار دهید و پنل را با دقت به سمت بالا ببرید تا به داخل دستگاه خود دسترسی پیدا کنید. اگر پانل بیرون نیامد، آن را با یک دست نگه دارید به طوری که به فضای داخلی دسترسی داشته باشید و بتوانید  فضای داخلی آن را تمیز کنید.

 

مرحله 5: فیلترهای هوا را باز کنید

هنگامی که پانل جلویی تهویه مطبوع اسپلیت خود را جدا کردید یا آن را بلند کردید، قطعات مستطیلی بلندی که به دستگاه بسته می شوند، فیلترهای هوای شما هستند. زبانه هایی را که فیلترهای هوا را به دستگاه متصل می کنند پیدا کنید، آنها را فشار دهید و فیلترهای هوا را بردارید. گرد و غبارباقی مانده از فیلترها را با کمک جاروبرقی یا مسواک پاک کنید.

 

مرحله 6: فیلترهای هوا را بشویید

هنگامی که فیلترهای هوا را با موفقیت از دستگاه جدا کردید و گرد و غبار آنها را پاک کردید، آنها را با صابون ملایم و آب خنک تمیز بشویید تا از شر ذرات کوچک خاک خلاص شوید. از یک اسفنج یا یک پد تمیز کننده برای تمیز کردن فیلترها استفاده کنید تا تمام گرد و غبار به آرامی پاک شود. فیلترها را کاملاً بشویید و قبل از اینکه دوباره آنها را در جای خود قرار دهید آنها را کاملاً با هوا خشک کنید. از خشک کردن فیلترهای هوا در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید زیرا ممکن است نور خورشید وآفتاب باعث آسیب دیدن فیلترها شود.

 

مرحله 7: فیلترهای باکتریایی را تمیز کنید

هنگامی که فیلترهای هوا را بردارید، برخی از مدل ها فیلترهای باکتریایی نیز دارند که نیاز به تمیز کردن دارند. شما می توانید آنها را به طور مشابه مانند فیلترهای هوا تمیز کنید. قبل از اینکه دوباره آنها را در جای خود قرار دهید، اجازه دهید فیلترهای هوا کاملاً در هوا خشک شوند . همچنین می توانید از پاک کننده و تصفیه کننده تهویه مطبوع برای از بین بردن باکتری ها و میکروب های فیلترها استفاده کنید. همچنین پاک کننده ها هر گونه بوی نامطبوع AC را از از بین می برند.

 

مرحله 8: باله های خنک کننده را تمیز کنید

پره های خنک کننده مانند مجموعه ای از خطوط فلزی به نظر می رسند که در AC قرار می گیرند و پس از برداشتن فیلترهای هوا قابل مشاهده هستند. از یک دمنده هوا برای تمیز کردن گرد و غبار پره های خنک کننده استفاده کنید. با احتیاط تمام خطوط فلزی را بدون دست زدن به آنها با فشار باد تمیز کنید. همچنین می توانید پاک کننده کولر گازی را به آرامی روی پره ها اسپری کنید و بگذارید خشک شوند تا دفعه بعد که AC خود را روشن می کنید، اتاق شما را با هوای مطبوع پر کند.

 

مرحله 9: کویل ها را تمیز کنید

کویل ها قطعات فلزی گردی هستند که در مرکز واحد داخلی قرار دارند. بهترین راه برای تمیز کردن این کویل ها استفاده از اسپری اواپراتور بدون شستشو است. می توانید آنها را در فروشگاه های سخت افزاری محلی یا آنلاین نیز پیدا کنید. هنگامی که اواپراتور پاک کننده را روی کویل ها اسپری کردید، بگذارید بماند و بعد از حدود 20-30 دقیقه آن را پاک کنید.

 

مرحله 10: اسپری ضد قارچ

اسپری ضد قارچ تهویه مطبوع به جلوگیری از رشد کپک در قسمت های داخلی دستگاه کمک می کند. از اسپری برای ضدعفونی کردن کویل ها و باله هایی که احتمال تشکیل سموم وجود دارد استفاده کنید. همچنین می توانید فیلترهای هوای AC را با کمک اسپری ضد قارچ ضدعفونی کنید. پس از اسپری اجازه دهید حدود 5 دقیقه قبل از اینکه فیلترهای هوا را به AC برگردانید در فضای آزاد بماند.

 

مرحله 11: جای گذاری دوباره قطعات

قبل از اینکه فیلترهای هوا و باکتری را دوباره در AC قرار دهید، مطمئن شوید که آنها خشک شده اند. از یک پارچه خشک برای پاک کردن سریع تمام رطوبت باقی مانده استفاده کنید. هر دو فیلتر را به داخل AC برگردانید. آنها باید به راحتی به موقعیت خود برگردند و اگر با مشکلی مواجه شدید، دفترچه راهنمای کاربر را بررسی کنید. فیلترها را با ثابت کردن پنل جلویی بپوشانید. پنل را به درستی ببندید و آن را با یک پارچه خشک تمیز کنید.

 

مرحله 12: خطوط تخلیه را بشویید

لوله ای را که واحدهای داخلی و خارجی را جدا می کند جدا کنید. کیت فلاش تحت فشار می تواند به باز کردن خطوط تخلیه AC کمک کند. کیت های فلاش تحت فشار دارای یک نازل تحت فشار هستند که می تواند به پاک کردن هرگونه گرفتگی در لوله تخلیه کمک کند. با استفاده از نیروی آب یا پاک کننده و با کمک نازل تحت فشار می توانید گرفتگی خط تخلیه AC را باز کنید. قبل از اینکه لوله را دوباره وصل کنید و AC را روشن کنید، مطمئن شوید که خط تخلیه را حداقل یک ساعت با هوا خشک کنید.

 

مرحله 13: AC را روشن کنید تا خودش پاک شود

هنگامی که تمام قطعات را به طور ایمن تعمیر کردید، ضروری است که دستگاه را دوباره به منبع برق وصل کنید و بررسی کنید که آیا AC به درستی کار می کند یا خیر. آن را روی حداکثر خنک کننده قرار دهید و AC را برای حدود 15-20 دقیقه روشن کنید تا تمام آب کثیفی که احتمالاً پس از شروع به کار دستگاه خارج می شود، خارج شود. یک کیسه تمیزکننده یا پارچه و سطل در دسترس داشته باشید تا تمام آب کثیف جمع شود. هنگامی که تمام آب کثیف توسط AC خارج شد، باید نسیم خنک و تمیزی را تجربه کنید.

 

اگر از کولر گازی خانگی خود به طور گسترده استفاده می کنید، ضروری است که حداقل فیلترهای هوا را به صورت دوره ای تمیز کنید تا همیشه در سطح بهینه کار کند. تمیز کردن و نگهداری از کولر گازی یکی از راه‌های افزایش طول عمر دستگاه و همچنین کنترل مصرف انرژی کلی خانه است.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *