مقایسه LCD و LED

LCD VS LED

LCD مخفف کلمه "liquid crystal display" است و از نظر فنی، هر دو تلویزیون LED و LCD ازتکنولوژی یکسان یعنی نمایشگرهای کریستال مایع استفاده میکنند. هر دو نوع تلویزیون دارای دو لایه شیشه پلاریزه هستند که کریستال های مایع هم نور را مسدود می کنند و هم نور را عبور می دهند. بنابراین میتوان گفت که تلویزیون های LED زیر مجموعه تلویزیون های LCD هستند. 

 

LED، که مخفف "light emitting diodes" است، با تلویزیون های LCD معمولی متفاوت است زیرا LCD ها از چراغ های فلورسنت استفاده می کنند در حالی که LED ها از دیودهای ساطع کننده نور استفاده می کنند. محل قرارگیری چراغ ها در تلویزیون LED می تواند متفاوت باشد. لامپ های فلورسنت در یک تلویزیون LCD همیشه پشت صفحه نمایش هستند. در تلویزیون LED، دیودهای ساطع کننده نور را می توان پشت صفحه نمایش یا اطراف لبه های آن قرار داد. تفاوت در نورها و قرارگیری نور به طور کلی به این معنی است که تلویزیون های LED می توانند نازک تر از LCD ها باشند، هرچند امروزه شاهد صفحات  LCD بسیار باریک هستیم.
 
تلویزیون های LED به دو دلیل اساسی تصویر بهتری ارائه می دهند. اول اینکه تلویزیون های LED با چراغ های رنگی RGB متمایز (قرمز، سبز، آبی) کار می کنند تا رنگ های واقعی تر و واضح تر تولید کنند. دوم اینکه ، دیودهای ساطع کننده نور را می توان کم نور کرد. قابلیت تیره کردن نور پشت (back light) در یک تلویزیون ال ای دی به شما امکان می دهد تا با تیره کردن نورها و جلوگیری از عبور نور بیشتر از پنل، تصویر را با رنگ مشکی واقعی تری نمایش دهید. این قابلیت در تلویزیون های LED با نور لبه وجود ندارد. با این حال، تلویزیون های LED با نور لبه می توانند رنگ سفید واقعی تری را نسبت به تلویزیون های LED فلورسنت نشان دهند.
 
از تفاوتهای دیگر میتوان به مصرف برق آنها اشاره کرد. لامپهای  LED در مقایسه با لامپهای دیگر مثل فلورسنت، برق خیلی کمتری مصرف میکنند . به همین خاطر هم هست که غیر از نمایشگرها، در سالهای اخیر خیلی از وسایل دیگر مثل چراغ قوه ها و لامپهای روشنایی هم از  LED استفاده میکنند.
پس مانیتورهای LED  در مقایسه با LCD  ها برق کمتری مصرف میکنند.
همچنینLCD  ها و LED ها ، در طول عمر متفاوت هستند. سازندگان نمایشگرهای LED ، متوسط عمر دستگاهشان را بیش از صد هزار ساعت عنوان می کنند. این در حالی است  که عمر متوسط LCD  ها در حد چند ده هزار ساعت است.
 
نکته قابل توجه این است که خیلی از عوامل مهم و تاثیر گذار تو کیفیت تصویر، مثل رزولوشن، زمان پاسخ دهی و زاویه دید، لزوماً به LCD یا  LED بودن مانیتور ارتباطی ندارند.
پس اگر قصد تهیه مانیتور یا تلویزیون را دارید، قبل از اینکه به  LCD یا LED  بودن آن توجه کنید، به مشخصات مورد نیازتان توجه کنید. اگر  LCDو LED با مشخصات مورد نیازتان وجود داشت، آن وقت میشود گفت که به طور قطع و یقین، LED  انتخاب بهتری است. چرا که مصرف برق کمتر، عمر طولانی تر و کیفیت بهتری را ارائه و معمولاً سبکتر و جمع و جور تر از LCD  ها هستند

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *