آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون

آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون

آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون

 یکی از متداول ترین عیوب تلویزیون های LCD و LED خرابی بک لایت است ، در نتیجه تعمیر صحیح و اصولی آن می تواند درآمد خوبی برای یک تعمیرکار تلویزیون داشته باشد.

در ابتدا برای تعمیر بک لایت باید شناختی در مورد انواع آن ، نقش بک لایت در تلویزیون ها ، علل خراب شدن و روش های تشخیص خرابی آن ها داشته باشید. که ما در دوره آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون به طور کامل در مورد تمامی این موارد همچنین نحوه تعمیر انواع بک لایت به همراه تعمیر عملی چندین بک لایت را آموزش داده ایم.

بک لایت ، مجموعه ای از لامپ هایی هستند که پشت پنل تلویزیون قرار دارند. این لامپ ها  نور مورد نیاز برای روشن شدن صفحه نمایش و دیده شدن تصویر را تامین می کنند که به آن نور پس زمینه گفته می شود. این نور به وسیله صفحات رفلکس که نور را منعکس می کنند کاملا یکدست روی صفحه نمایش ایجاد می شود.

در تلویزیون های LCD از لامپ های فلورسنت استفاده می شود. اما به دلیل مصرف برق بالا و تولید حرارت زیاد ، سازنده ها را به استفاده از لامپ های LED واداشت که دارای طول عمر بیشتر و مصرف برق کمتری هستند.

انواع بک لایت

به طور کلی بک لایت ها بسته به عمق دستگاه دو نمونه هستند ، بک لایت های کف و بک لایت های کنار  که اصطلاحا به آن ها بک لایت ایج می گویند.

بک لایت ها با توجه به عمق دستگاه یا فاصله لامپ ها از یکدیگر مدل های متفاوتی دارند که در اینجا چند نمونه از آن ها را مشاهده می کنید.

بک لایت هوشمند
بک لایت
بک لایت
بک لایت
بک لایت

در تلویزیون هایی که بک لایت کنار دستگاه قرار دارد ، لامپ LED از کنار دستگاه روشن می شود و به وسیله منشوری که کنار دستگاه قرار گرفته نور در تمام صفحه منعکس می شود.

جایگاه بک لایت های کنار در مدل های مختلف تلویزیون ها متفاوت است. در بعضی از مدل ها فقط یک شاخه چپ یا فقط یک شاخه راست و در بعضی مدل ها ، در هر دو قسمت چپ و راست قرار دارد. در بعضی مدل ها در پایین دستگاه یا  بالا و پایین  می باشند.

بک لایت
بک لایت

در نسل جدید تری از تلویزیون ها که OLED نام دارند بک لایت را از پنل حذف کرده اند و نور دهی در پیکسل های پنل انجام می شود و برای روشن شدن صفحه نمایش و مشاهده تصویر دیگر نیازی به نور پس زمینه ندارند ، پس طبیعتا عمق دستگاه باریک تر می شود. به همین دلیل تلویزیون های OLED مثل یک شیشه نازک و با ضخامتی کمتر از 1 سانتی متر ساخته می شوند.

حال عیوبی که برای بک لایت تلویزیون ایجاد می شود را بررسی می کنیم.

شایع ترین عیب ممکن ، این است که دستگاه صدا دارد اما تصویر ندارد.

در مواجه با این مورد ، در مرحله اول باید بتوانید تشخیص دهید که زمانی که دستگاه تصویر ندارد مشکل از نور است یعنی دستگاه نور ندارد یا تصویر روی پنل تشکیل نمی شود.

برای پنل تلویزیون اینکه نور هست اما تصویر تشکیل نمی شود یکی از ایراد های شایع می باشد که به این مشکل نیز در دوره آموزش تعمیر پنل تلویزیون به طور کامل و با تعمیر چند تلویزیون پرداخته ایم.

اما زمانی که در پنل تلویزیون تصویر تشکیل می شود اما به  علت نبودن نور پس زمینه ، تصویری مشاهده نمی شود ایراد از بک لایت می باشد که برای تفکیک بهتر این دو ایراد می توانید با استفاده از چراغ قوه خیلی دقیق روی صفحه نمایش نگاه کنید اگر تصویر را حتی خیلی ضعیف ببینید پس مشکل خرابی بک لایت است که در دوره آموزش تعمیر بک لایت با تعمیر چند تلویزیون مختلف رفع این عیب را به طور کامل توضیح داده ایم.

از دیگر ایراد های بک لایت این است که قسمتی از تصویر تاریک است ، لکه های ابری سیاه یا هاله سیاه روی تصویر ایجاد می شود ، تصویر قطع و وصل میشود یا پرش دارد و یا بعد از مدتی تصویر قطع می شود.

برای مثال می دانیم که هر لامپ LED قسمتی را روشن می کند حال اگر تعدادی از این لامپ ها خراب باشد در تصویر هاله های ابری مانند به وجود می آید.

در بک لایت های تک شاخه نیز به همین منوال ، اگر قسمتی از یک شاخه یا چند شاخه سوخته باشد همان قسمت از تصویر تاریک می شود. گاهی ممکن است نیمه بالای تصویر یا نیمه پایین تصویر تیره و تاریک شود.

در مورد وجود لکه های ابری سیاه مانند روی تصویر باید دقت شود که با عیوب پنل تلویزیون اشتباه نشود. به آن قسمت از تصویر که سیاه و تاریک شده دقت کنید باید تصویر را به راحتی زیر این قسمت تاریک بشود دید. اما اگر قسمت تاریک شبیه پخش شدن جوهر باشد ایراد از پنل تلویزیون است که هر دو مورد را در دوره آموزش تعمیر بک لایت و دوره آموزش تعمیر پنل به طور کامل توضیح داده و رفع کرده ایم.

پرش تصویر یا قطع و وصل شدن آن به این صورت است که لوگو تلویزیون مشاهده می شود و  دستگاه صدا دارد ولی تصویر به صورت منظم یا نا منظم قطع و وصل میشود.

 ایراد دیگری که در تلویزیون ها مشاهده می شود و به بک لایت مربوط است قطع تصویر است که در ابتدا دستگاه روشن میشود اما پس از چند ثانیه یا گاهی اوقات چند دقیقه فقط صدا دارد و تصویر قطع میشود که البته در تلویزیون های سونی و یا پاناسونیک معمولا دستگاه پروتکت می کند. که روش پروتکت تلویزیون های سونی معمولا با 4 یا 6 چشمک وتلویزیون های پاناسونیک به صورت تک چشمک پشت سر هم می باشد.

برای شناخت بیشتر بک لایت ، یادگیری ایراد ها و خرابی های آن ها همچنین مشاهده تعمیر مرحله به مرحله بک لایت و رفع عیوب آن می توانید دوره آموزش تعمیر بک لایت تلویزیون را از ما دریافت کنید.  

به الکترونیک علاقه داری ؟

چرا معطلی !!

با یادگیری مهارت تعمیرات تلویزیون های پیشرفته کسب و کار خودت رو راه اندازی کن

مقالات مرتبط

آموزش تعمیرات ال سی دی

Main Board ؛ مغز دستگاه است که وظیفه گرفتن ولتاژ سیگنال های ورودی را دارد. در دوره آموزش تعمیر main board تلویزیون به صورت کامل درمورد IC های مختلف ، ورودی ها و خروجی های داخلی و خارجی مختلف ، تعویض قطعات و تعمیر قطعات main board توضیح داده شده است.

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *