ولتاژ گیری برد پاور تلویزیون

در این مقاله، نحوه ولتاژگیری برد پاور تلویزیون شرح داده شده است. برد پاور از قسمت پل دیود، خازن های صافی، قسمت های یکسوساز، نوسان ساز و مدار ثانویه تشکیل شده است. ولتاژ تمامی قسمت ها، برای عیب یابی برد پاور، توسط مولتی متر باید اندازه گیری شده و بررسی گردد

آموزش نحوه ولتاژگیری برد پاور تلویزیون

ولتاژگیری برد پاور تلویزیون از اصول خاص پیروی می کند و برای رفع عیب و تعمیر بردهای تلویزیون، نحوه ولتاژگیری برد پاور تلویزیون حائز اهمیت می باشد. برد پاور تلویزیون در واقع قسمت تغذیه تلویزیون است که تغذیه AC برق شهر را تبدیل به DC می کند و به بردهای دیگر تلویزیون مانند برد اصلی می فرستد.

برد پاور تلویزیون به طور خلاصه تشکیل شده است از پل دیود، خازن های صافی، قسمت های یکسوساز، قسمت های نوسان ساز و مدار ثانویه. برای عیب یابی برد پاور، ولتاژ گیری قسمت های مختلف برد پاور، ضروری است.

ولتاژگیری برد پاور تلویزیون با مولتی متر

نحوه ولتاژگیری برد پاور تلویزیون به این صورت است که ابتدا برد پاور را از تلویزیون جدا کرده و برق شهر را به آن متصل می کنیم، مولتی متر را در قسمت ولتاژ AC قرار داده و پین ولتاژ ورودی را اندازه گیری می نماییم. بعد از پین های ورودی برق شهر، مدار محافظ است و بلافاصله بعد از آن، پل دیود قرار دارد، اندازه ولتاژ دو سر پل دیود، باید 220 ولت باشد.

در این مرحله مولتی متر را در حالت DC قرار داده و ولتاژ روی خازن صافی را اندازه گیری می کنیم. خازن صافی به طور معمول دارای ولتاژ بین 300 تا 400 ولت DC می باشد. در این جا نوبت به مدار نوسان ساز می رسد. مدار نوسان ساز به دلیل فرکانس بالا، امکان ولتاژگیری دقیق را دارا نمی باشد و فقط وجود یک ولتاژ نوسان دار، نشانه عملکرد صحیح این قسمت می باشد.

برای اطمینان از عملکرد صحیح قسمت نوسان ساز، برق شهر را جدا کرده و ولتاژ خازن صافی را دوباره اندازه گیری می کنیم، اگر ولتاژ خازن در حال پایین آمدن باشد، یعنی خازن در حال تخلیه است و قسمت نوسان ساز درست کار می کند.

و در پایان، قسمت ولتاژهای خروجی مدار ثانویه را اندازه گیری می نماییم. تعدادی از پایه ها به زمین وصل بوده و تعدادی به ولتاژ استند بای متصل هستند. دو عدد از پایه ها ولتاژهای 12 ولت و 24 ولت هستند که به عنوان پین فعال سازی شناخته می شوند.

 

 
 

به الکترونیک علاقه داری ؟

چرا معطلی !!

با یادگیری مهارت تعمیرات تلویزیون های پیشرفته کسب و کار خودت رو راه اندازی کن

دوره جامع تعمیرات تلویزیون

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *