مدولاسیون و دمدولاسیون در سیستم های مخابراتی

مدولاسیون و دمدولاسیون در سیستم های مخابراتی

مدولاسیون و دمدولاسیون

در انتقال اطلاعات که می تواند صدا ، تصویر و یا هر انرژی دیگری باشد ، مطمئنا پس از خروج اطلاعات از آنتن موبایل یا آنتن فرستنده ، به دلیل پایین بودن فرکانس آن ها ، نزدیک به مبدا یا آنتن فرستنده این اطلاعات از بین می رود.

به همین دلیل برای انتقال مطمئن و کامل تمامی اطلاعات از یک موج قوی تر به نام Carrier ( به معنی حامل ) استفاده می شود. به این صورت که در ایستگاه فرستنده ، اطلاعات را به همراه این موج یا به عبارت دیگر سوار بر این موج قوی ارسال می کنند.

عمل سوار کردن اطلاعات بر روی موج حامل را مدولاسیون و عمل پیاده کردن اطلاعات از آن را دمدولاسیون می گویند و چون دستگاه موبایل هم گیرنده است هم فرستنده ، پس در این دستگاه هم عمل مدولاسیون انجام می شود هم دمدولاسیون. که قطعات و مداراتی در این دستگاه وجود دارد که یک قسمت کار مدولاسیون را انجام می دهد و قسمت دیگری کار دمدولاسیون.

نحوه سوار کردن اطلاعات برروی موج حامل که در ایستگاه فرستنده انجام می شود به سه روش PM ، AM یا FM می باشد.

PM مخفف Phase Modulation یا مدولاسیون فاز است که تا کنون در برد های موبایل از این نوع مدولاسیون استفاده نشده.

Am مخفف Amplitude Modulation به معنای مدولاسیون ارتفاع می باشد.

 اساس کار این نوع مدولاسیون این است که ؛  ارتفاع موج حامل که معمولا یک موج سینوسی است را براساس قدرت سیگنال اطلاعات تغییر می دهد ، یعنی بر اساس انرژی صوت یا انرژی اطلاعات ، ارتفاع موج حامل تغییر می کند.

انرژی که به روش AM یا مدولاسیون ارتفاع فرستاده می شود مزایا و معایبی دارد. یکی از مزایای آن این است که این روش قابلیت ارسال اطلاعات به مسافت های بسیار دور را دارد.

برای مثال در بندر عباس رادیو تهران را روی موج AM می توان گرفت اما به همراه کمی پارازیت  و نه خیلی دقیق.

ایراد انتقال اطلاعات با این روش این است که به علت وجود عواملی چون رعد وبرق ، هواپیما و …در فضا ، پارازیت در پیک ولتاژ ها قرار می گیرد و هنگامی که این موج به ایستگاه گیرنده وارد می شود همانطور که انرژی اطلاعات تقویت می شود پارازیت ها نیز تقویت می شوند در نتیجه گیرنده AM دارای پارازیت است.

 پس خوبی مدولاسیون AM ، امکان ارسال اطلاعات برای مسافت های بسیار دور و ایراد آن پارازیت پذیر بودن آن است.

امروزه اکثر دستگاه های گیرنده و فرستنده مثل رادیو ، تلویزیون ، موبایل و … بر روی موج FM کار می کنند. FM مخفف Frequency Modulation یا مدولاسیون فرکانس می باشد ، که در این نوع مدولاسیون ، فرکانس موج حامل بر اساس قدرت سیگنال اطلاعات کم یا زیاد می شود یعنی فرکانس براساس قدرت انرژی ارسال شده باز یا بسته می شود.

در مقایسه با مدولاسیون AM ، خوبی FM این است که پارازیت پذیر نیست اما مشکل آن این است که مسافت های زیاد را پاسخگو نیست.

 

به کسب و کار تعمیرات موبایل علاقه دارید؟

ما کمکتون می کنیم این کسب و کار پر درآمد رو راه اندازی کنید

مشاوره ، آموزش حرفه ای تعمیرات موبایل و گروه رفع اشکال

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *