استفاده از دیود زنر و رگولاتور برای تثبیت ولتاژ

 چنانچه میدانید دیود زنر مانند دیود معمولی از یک اتصال p-n تشکیل می شود . تفاوت دیود زنر با دیود معمولی در غلظت ناخالصی ها و ولتاژ شکست معکوس آن می باشد . از دیود زنر جهت تثبیت ولتاژ و یا به عنوان ولتاژ مبنا در مدار ها استفاده می شود . دیود های زنر با ولتاژ های شکست 3V تا چند صد ولت وجود دارند . از دیود زنر بصورت معکوس در مدارها استفاده می شود و همواره همراه یک مقاومت بکار می رود .
 

بررسی خصوصیات مدار دو برابر و سه برابر کننده ولتاژ

بررسی خصوصیات مدار دو برابر و سه برابر کننده ولتاژ

 
این مقاومت برای محدود کردن جریان دیود زنر می باشد . برای آن که دیود زنر ولتاژ را بخوبی تثبیت کند باید حدود جریانی که کارخانه سازنده برایش توصیه کرده از آن عبور کند . اگر جریان کمتر از آن مقدار توصیه شده باشد ، عمل تثبیت ولتاژ بخوبی انجام نمی شود و اگر جریان زیادی از آن عبور کند خواهد سوخت . لذا لازم است مقاومت محدود کننده جریان بطور مناسبی انتخاب شود .

یک مدار تنظیم کننده ولتاژ ساده

یک مدار تنظیم کننده ولتاژ ساده 

 

از تنظیم کننده ولتاژ ساده شکل بالا نمی توان توقع جریان بیش از یک میلی آمپر را داشت . برای جریان های بالاتر باید دیود زنر را همراه یک ترانزیستور بکار برد . تا ترانزیستور جریان بار را تأمین کند و یا از رگولاتورها استفاده نمود

ترتیب پایه های رگولاتور

آی سی های تثبیت کننده ولتاژ یا رگولاتورهای با شماره های 7805 ، 7806 ، 7809 ، 7812 و … برای ولتاژ های مثبت 5 ، 6 ، 9 و 12 ولت و آی سی های 7905 ، 7906 ، 7909 ، 7912 و … برای تثبیت ولتاژ های منفی فوق و با جریان یک آمپر نیز در بازار موجود می باشند . 

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *