بررسی چند نمونه مدار کلمپر دیودی

 همان طور که می دانید هدف از یک مدار کلمپر ، تغییر دادن سطح DC یک موج ac است . مقدار تغییر سطح DC به دامنه ی موج ac مربوط می باشد . مداری که بتواند چنین کاری انجام دهد ، دست کم باید دارای یک خازن که با شارژ گرفتن ، امکان تغییر سطح بدهد ، یک مقاومت که ثابت زمانی لازم برای شارژ و دشارژ خازن را فراهم آورد ( این مقاومت می تواند مقاومت بار باشد ) ، یک منبع متناوب و یک دیود باشد .

لازم به ذکر است که ثابت زمانی شارژ خازن RC است و منظور از R مقاومت توننی می باشد که خازن در دو سر خود از مدار می بیند . همچنین در این آزمایش ما فقط به خروجی حالت پایدار مدار نظر داریم . به عنوان نمونه مدار کلمپر شکل زیر را در نظر بگیرید . در این مدار زمانی که سیگنال ورودی در ولت است دیود در بایاس مستقیم قرار گرفته و خازن با ثابت زمانی       0  ≈ [ C [ R || RD = به ولتاژ 5 ولت شارژ می گردد .

 

بررسی چند نمونه مدار کلیپر دیودی

 بررسی چند نمونه مدار کلیپر دیودی

 

زمانی که سیگنال ورودی به 10- ولت تغییر می یابد به خاطر این که دیود در بایاس معکوس قرار می گیرد ثابت زمانی دشارژ خازن CR می شود که با توجه به مقدار زیاد R = 100K موج ورودی ، فرصت دشارژ برای خازن بوجود نمی آید . بنابر این شارژ خازن سبب می شود که در پایدار مدار ، دائمأ دیود در بایاس معکوس و موج ac ورودی همراه با ولتاژ خازن ( 5- ولت ) در خروجی ظاهر گردد .

یک نمونه مدار کلمپر

یک نمونه مدار کلمپر

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *