انواع یو پی اس

 یو پی اس ها از نظر نوع کاربری و تکنولوژی ساخت به ۳ گروه تقسیم می شوند .

1- سیستم های ON LINE

این سیستم ها شامل مبدل ولتاژ متناوب برق شهر AC به ولتاژ مستقیم DC به منظور شارژ باتری که رکتیفایر نام دارد Rectifier باتری ها و مبدل ولتاژ مستقیم DC به ولتاژ متناوب AC جهت مصرف که اینورتر نام دارد Inverter میشود . در این سیستم ولتاژ متناوب برق شهر تکفاز یا سه فاز ابتدا وارد رکتیفایر شده تبدیل به ولتاژ مستقیم مورد نیاز باتری میشود پس از شارژ باتری این ولتاژ وارد اینورتر شده مجددا " تبدیل به ولتاژ AC میگردد . ولتاژ خروجی اینورتر به سمت مصرف کننده روانه میشود .
با اینکار اولا " مصرف کننده از ولتاژ برق شهر ایزوله شده و نوسانات احتمالی به سمت آن هدایت نمیشود . ثانيا " در صورت قطع برق شهر ، باتری وظیفه تامین ولتاژ DC مورد نیاز اینورتر را به عهده گرفته ، بسته به توان مصرف کننده تا مدت زمان محدودی ( Run Time ) ولتاژ مورد نیاز را تامین می نماید . بنابر این در این روش در تمام مدت مصرف کننده از طریق مدار UPS تغذیه میشود چه در زمان قطع برق و چه در زمان ولتاژ نرمال شهر . شبکه های بزرگ رایانه ای ، لوازم حساس پزشکی ، مخابراتی سرورهای بسیار حساس و در مکان هایی که برق شهری دارای نوسانات زیاد و قطع و وصل های مکرر است از این سیستم استفاده میشود . همچنین در محیط های صنعتی که نوسانات مزاحم و غیر قابل اجتناب ناشی از عملکرد انواع پرسه ا و دستگاه های سنگین و پرمصرف همواره مشکل ساز میباشد ، استفاده از سیستم های ON LINE اجتناب ناپذیر است

2- سیستم های  Double Conversion 

در این سیستم از یک مسیر موازی به صورت بای پس نیز استفاده میشود تا در صورت اضافه بار و یا شرایطی که سیستم UPS نتواند بار را تغذیه نماید ، کلید مسیر موازی Static Switch بسته شده ولتاژ برق شهر مستقیما " و یا پس از عبور از فیلترهائی به سمت مصرف کننده گسیل میشود . 

3- سیستم های Off line

در کلیه تجهیزات سیستم های آنلاین در این سیتسم نیز بکار میروند با این تفاوت که در اینجا و حالت عادی برق شهر از طریق یک کلید دو طرفه به مصرف کننده منتقل میگردد ، ورودی اینور تر خاموش است و تنها باتری ها در حال شارژ هستند . در مواقع خاص نظیر اختلال در شبکه با قطع برق ، کلید دو طرفه عمل نموده ورودی اینور تر وصل و مدار جایگزین را از طریق باتری است به مصرف کننده متصل می نماید . در شرایط ثبات نسبی شبکه برق شهری و مشکلات کمتر در محیط های تجاری و اداری و همچنین در شرایطی که تجهیزات مورد استفاده از درجه حساسیت کمتری برخوردار هستند و توجیه سرمایه گذاری بالا وجود ندارد از این سیستم استفاده میشود .

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *