ابزار مورد نیاز جهت تجهیز کارگاه تعمیرات تلویزیون های پیشرفته

ابزار مورد نیاز جهت تجهیز کارگاه تعمیرات تلویزیون های پیشرفته

ابزار مورد نیاز جهت تجهیز کارگاه تعمیرات تلویزیون های پیشرفته

معمولا ابزار تعمیرات الکترونیک مشابه هم هستند که در این مطلب تجهیزات مورد نیاز برای تعمیرات تلویزیون های led و lcd را به شما معرفی می کنیم.

اولین وسیله ای که در کارگاه به آن نیاز دارید پیچ گوشتی های چهار سو و دو سو با سایز های مختلف برای باز و بست کردن قاب دستگاه می باشد که در ابتدای کار با داشتن دو سایز از هر کدام شامل یک سایز ریز و یک سایز درشت نیاز شما مرتفع می شود البته می توانید از پیچ گوشتی های برقی نیز استفاده کنید.

معرفی ابزار تعمیرات تلویزیون

ابزار دیگری که برای باز کردن قاب تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرد ، قاب باز کن ها ، پنس ها و یا تیغک ها هستند.

 برای تست و عیب یابی برد ها از مولتی متر استفاده می شود. مولتی‌متر از اساسی‌ترین ابزار تعمیرکاران برق و الکترونیک است که حتماً در هر کارگاه و تعمیرگاه یافت می شود. مولتی‌متر، دو نوع آنالوگ (عقربه ای) و دیجیتال (رقمی) دارد. مولتی متر کاربرد های مختلفی دارد برای مثال با مولتی متر دیجیتال به راحتی می توانید میزان جریان ، مقاومت الکتریکی ، ظرفیت خازن ها ، ولتاژ dc و ac را اندازه گیری کنید هم چنین از مولتی متر آنالوگ برای تست نشتی ، اندازه گیری دقیق قطعاتی مثل  ترانزیستور و ماسوت می توانید استفاده کنید.

معرفی ابزار تعمیرات تلویزیون
معرفی ابزار تعمیرات تلویزیون

یکی از مهم ترین ابزار های تعمیراتی هیتر یا هویه باد گرم می باشد. همانطور که در شکل می بینید هویه ای که بر روی این دستگاه قرار دارد قابلیت تنظیم دما را دارد دمایی که برای کارهای تعمیراتی لازم است با توجه به بردهای مختلف متفاوت است اما در مورد بردهای تلویزیون های پیشرفته دمایی بین 420 تا 430 کفایت می کند. می توانید یک هویه  قلمی نیز تهیه کنید برای مواقعی که نیاز به هیتر یا هویه با دمای بالا ندارید.

توجه داشته باشید زمان کار با هیتر بر روی بردهای smd به درجه حرارت و میزان شدت باد دقت کنید چرا که قطعات بردهای smd بسیار کوچک و حساس هستند و امکان ذوب شدن قطعه با دمای بالا یا گم شدن آن با شدت باد زیاد می باشد.

معرفی ابزار تعمیرات تلویزیون

به سیم لحیم ، روغن لحیم و روغن فلکسی همچنین ابزاری مثل سیم چین و برس برای تمیز کردن بعد از لحیم کاری نیاز دارید. دقت کنید که نوک هویه همیشه باید تمیز ، قلع اندود و تیز باشد می توانید برای این کار از روغن لحیم یا تمیز کننده نوک هویه استفاده کنید.

لوپ ابزار دیگری است که برای تعمیر برد های smd که دارای قطعات ریز هستند و تعمیر پنل که حساسیت زیادی دارد استفاده می شود. توجه داشته باشید که لوپ های مورد استفاده برای تعمیرات تلویزیون نسبت به لوپ های تعمیرات دیگر مثل موبایل و لپ تاپ برعکس است و علت آن ابعاد بزرگ تلویزیون می باشد. لوپ ها دو نوع دیجیتال و آنالوگ دارند که با توجه به نیازتان می توانید از هر کدام استفاده کنید اما لوپ های آنالوگ کیفیت بالاتر و کارایی بهتری دارند.

معرفی ابزار تعمیرات تلویزیون
معرفی ابزار تعمیرات تلویزیون

ابزار دیگری که برای تعمیرات led و lcd مورد نیاز است انواع پروگرمر هاست. می توانید یک پروگرمر یونیورسال یا پروگرمر rt یا پروگرمر tnm 5000  تهیه کنید. پروگرمر rt با شابلون های مختلفی که باید براش تهیه کنید برای انواع ic ها به کار میره.  در تصویر زیر 4 نمونه زیف های عرف ic های متداول در تلویزیون ها را مشاهده می کنید  که شامل مبدل های ic های bga برای تلویزیون های جدید ic های 48 پین ناند و مبدل های 8 پین برای icهای رم و فلش می باشد.

معرفی ابزار تعمیرات تلویزیون
معرفی ابزار تعمیرات تلویزیون
معرفی ابزار تعمیرات تلویزیون

لازم به ذکر است که در ابتدای کار نیاز ضروری به پروگرمرها ندارید و می توانید پروگرم کردن ic ها را به همکاران خود بسپارید.

با دیدن پکیج های آموزشی ما متوجه می شوید که کدام ابزارها برای تعمیرات کاربرد بیشتری دارد و مهم ترین ابزار علم شماست ، زمانی که علم و آگاهی شما در زمینه تعمیرات بالا باشد ، از ابزارهای محدود هم می توانید به بهترین شکل استفاده کنید.

در ابتدای کار برای تجهیز کارگاه خود ملزم به تهیه ابزار با قیمت های بالا نیستید. شما می توانید از ابزار معمولی با قیمت های مناسب نیز استفاده کنید اما به این نکته توجه داشته باشید برای تهیه ابزار هایی که به دقت بالایی نیاز دارند مثل مولتی متر و هیتر از جنس های مرغوب و با کیفیت استفاده کنید.

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *