لامپ نئون

لامپ نئون :

لامپ نئون توسط ژرژ کلود فرانسوی با استفاده از یک لوله خلاء که داخل آن گاز نئون بود ساخته شد او پس از اینکار دو سر این لوله را به دو الکترود وصل کرد و پس از عبور جریان از این لوله نور قرمز رنگی ایجاد نمود . لامپ های نئون برخلاف لامپ های رشته ای عمری طولانی بین ۷ تا ۱۰ سال دارند و به دلیل مقرون به صرفه بودن و عمر بالای آن در تبلیغات فضای باز کاربرد بالایی دارند .
هدف اصلی از ساخت این لامپ استفاده تبلیغاتی است . این لامپ بصورت یک تیوب شیشه ای به قطر ۱۰ میلیمتر در طول های آزاد ساخته میشود و با استفاده از حرارت میتوان به آن شکل و فرم داد تابلو تبلیغاتی زیر کلیه حروف و نشانه ها بوسیله لامپ های نئون ایجاد شده است .
لامپ نئون
لامپ نئون
پس از ایجاد فرم مناسب ابتدا هوای داخل تیوب تخلیه شده سپس داخل آن به وسیله یکی از گازهای مختلف به منظور رنگ های مختلف پر می شود .
 
جدول رنگ لامپ نئون
جدول رنگ لامپ نئون
دو سر لامپ به یک ترانسفورماتور افزاینده ولتاژ متصل میگردد . به ازاء هر یک متر طول لامپ ، نیاز به ۵۰۰ تا ۶۰۰ ولت ولتاژ میباشد . بطور مثال برای روشن نمودن یک لامپ به طول ۴ متر نیاز به یک ترانسفورماتور با ولتاژ اولیه ۲۲۰ ولت و ثانویه ۲۰۰۰ ولت می باشد .
شدت جریان مصرفی لامپ ها کم است اما ولتاژ بالا ، نیاز به عایق کاری و استفاده از کابل های مناسب را الزامی می سازد بدین منظور در خروجی ترانس ها از مقره استفاده می شود .
 
 
 
دو ترمینال چینی به عنوان ترمینال های ورودی جهت اتصال به ولتاژ ۲۲۰ ولت بر روی ترانس تعبیه شده است حروف و علامت های ساخته شده به وسیله لامپ با یک دیگر به صورت سری متصل شده پس از محاسبه طول کل ، ترانسفورماتور مناسب انتخاب می شود . بر اثر برخورد الکترون های گسیل شده از دوطرف لامپ با اتم های گاز داخل تیوب ، فوتون یا ذرات نور ایجاد شده ولامپ روشن می شود .
منبع:
برقکار ساختمان – حسن بهره مند – عبداله رضایی

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *