لامپ بخار سدیم پر فشار HPS

این لامپ ها از سال ۱۹۶۸ به عنوان منبع نور پر بازده برای کاربردهای روشنایی بیرونی وصنعتی معرفی شدند . امروزه لامپ های HPS بیشترین استفاده را در روشنایی خیابان ها و پارک ها دارند هر چند در برخی موارد لامپ های متال هالید MH مقبولیت بیشتری دارد . اصول کلی و طرز کار لامپ های بخار سدیم پرفشار مشابه دیگر لامپ های HID است .
امروزه این نوع لامپ تبدیل به محبوب ترین نوع لامپ برای روشنایی بیرونی گردیده است . محفظه تخلیه این لامپ ها ، علاوه بر جيوه دارای سدیم و گاز کریپتون برای راه اندازی است و از اکسید آلومینیوم ساخته می شود که در برابر فعالیت شیمیایی بخار سدیم پرفشار و دمای بالا مقاوم است . این ماده به سادگی شکل پذیر نمی باشد و بنابراین الکترودها به میله های مولیبدنی که در هر یک از دو انتهای محفظه تخلیه از طریق ذوب شدن جوش خورده است ، متصل می گردند .

111111111

برخی از انواع لامپ های بخار سدیم پر فشار ، دارای یک راه انداز داخلی می باشند که امکان عبور جریان از بالاست را میدهد و پس از آن با باز کردن مداری ولتاژ پالسی بسیار زیاد را در دو سر محفظه تخلیه برقرار می کند . برخی دیگر نیز مانند لامپ های متال هالید ، نیاز به راه انداز الکترونیکی خارجی به نام ایگنیتور به همراه بالاست ( چوک ) دارند ایگنیتور دو سیمه با لامپ به صورت موازی اتصال میابد.
عیب اصلی لامپ های HPS کیفیت رنگ نامناسب آن ها است . این لامپ های نوری به سمت ناحیه زرد طلائی و در نهایت سفید طلائی تولید می نمایند که برای روشنایی داخلی مناسب نمی باشد . در صورت خاموشی لامپ به هر دلیل ، راه اندازی لامپ بلافاصله بعد از وصل جریان برق انجام خواهد شد و لذا استفاده از این لامپ ها برای مکان هایی که خاموشی های کوتاه مدت مشکلاتی را ایجاد می کند مانند تونل ها ، استخرها و مکان های امنیتی توصیه می شود . این لامپ در توان های ۱۵۰ – ۲۵۰ – ۴۰۰ وات و با شار نوری ۱۴۵۰۰-۲۷۰۰۰-۴۸۰۰۰ لومن ساخته شده است
لامپ بخار سدیم

لامپ بخار سدیم

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *