لامپ های التهابی

لامپ های التهابی

در لامپهای التهابی ( Incandescent ) بر اثر عبور جریان الکتریکی از رشته تنگستن داخل لامپ فیلامان ملتهب شده و از آن نور ساطع می شود . از جمله مزایای این لامپ ها می توان به نور گرم و آرامش بخش ، رنگ خوب ، نصب و راه اندازی ساده ، کار با هردو ولتاژ متناوب و مستقیم ، عدم نیاز به مدارت جانبی ، عدم ایجاد هارمونیک و اختلاف بین ولتاژ و جریان و روشنائی بلافاصله اشاره نمود . هرچند ۹۰ درصد توان مصرفی لامپ به صورت حرارت هدر می رود . 

لامپ تنگستن GLS 

ساده و قدیمی ترین نوع لامپ است . در گذشته و تا پیش از ظهور لامپ های کم مصرف بیشترین تعداد را بخصوص در منازل به خود اختصاص داده بود .
لامپ تنگستن
لامپ تنگستن
حباب آن از شیشه معمولی ساخته شده و با مخلوطی از گاز نیتروژن و آرگون پر می شود فيلامان لامپ تا ۲۵۰۰ درجه گرم شده نور مرئی منتشر مینماید . حباب میتواند شفاف یا مات باشد . حباب شفاف جایی استفاده میشود که لایه دیگری اطراف لامپ را احاطه نماید تا مانع از دیده شدن فیلامان ملتهب و خیرگی چشم گردد .
حباب های مات که سطح داخلی آن اسید پاشی شده خود مانع از رویت فیلامان میگردند .این لامپ ها قابلیت کنترل روشنائی با استفاده از تغییرات ولتاژ را دارا میباشند . این لامپ بلا فاصله پس از اتصال ولتاژ شروع به کار کرده نور آن به حداکثر میرسد .در توان های ۲۵ تا ۲۰۰ وات ساخته میشود . بهره نوری آن Lm / W ۱۲ است و ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت عمر مفید دارد . سرپیچ آن کنتاکتی و یا پیچی است .
اجزای لامپ تنگستن
اجزای لامپ تنگستن

لامپ هالوژن تنگستن TH 

اگر داخل حباب لامپ های التهابی را با مقدار کمی از عناصر گروه هالوژن ها مانند برم ید یا کلر پر نمایند ، آن را لامپ هالوژن یا ( تنگستن TH ) گویند . این لامپ می تواند دمای بالاتری را تحمل کند ، ضمن اینکه حباب نیز می بایست از جنس کوارتز ساخته شود . فيلامان لامپ تا دمای ۳۷۰۰ درجه داغ می شود . این لامپ ها با دو سطح ولتاژ ۲۲۰ ولت که در پرژکتور ها و تحت عنوان لامپ مدادی HS و ولتاژ ۱۲ ولت (با استفاده از ترانسفورماتور کاهنده)
لامپ هالوژن تنگستن TH
لامپ هالوژن تنگستن TH
که در روشنائی تزئینی منازل کاربرد دارد ، موجود است . همچنین در اتومبیل ها نیز از این نوع لامپ استفاده میشود . به تازگی لامپ های التهابی با راندمان بالا نیز تولید شده که در واقع یک لامپ هالوژن در داخل حباب یک لامپ معمولی است . حباب لامپ هالوژن را نباید با دست لمس نمود چرا که اسید ها و چربی های روی انگشتان بعد از روشن شدن لامپ تبخیر شده باعث تیرگی سطح لامپ می شود .

 

منبع:

مقالات مرتبط

پاسخ‌ها

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *